Tverrfaglige selvorganiserende team er viktig for å lykkes med digital transformasjon. Hvordan skal vi ellers få tatt beslutninger raskt nok? Mange virksomheter som jobber med saken, oppdager at det er lettere sakt sagt en enn gjort. Det kan ikke iverksettes med endringer i et organisasjonskart.
I denne workshoper skal vi se på selvorganisering som et fenomen. – Et fenomen som kan oppstå når de rette betingelser er på plass. Spørsmålet blir da: Hvile betingelser er det som må være på plass, for at selvorganisering skal kunne oppstå?
Det finnes virksomheter som praktiserer selvorganisering i storskala, og studier tyder på at de utkonkurrerer tradisjonelle virksomheter både i trivsel, resultater og lønnsomhet. Måten de styres på, utfordrer imidlertid en rekke etablerte sannheter. I sin bok «Reinventing Organisations» beskriver Frederic Laloux at det handler om individers og organisasjoners modenhet. Dette passer godt med EU sin satsing på IDG-rammeverket (Inner Development Goals). Kanskje er er det et paradigmeskift på vei?
Nøkkelpunkter:
- Hva kjennetegner virksomheter som lykkes med selvorganisering?
- Hvilket tankesett og menneskesyn ligger til grunn?
- Hva er fordelene? Hvorfor er det viktig?
- Hva kreves for at det skal fungere i praksis?