itSMF-KONFERANSEN | 3.-4. MARS 2020 / PRE-KONFERANSE 2. MARS 2020

Last ned programmet i pdf

Last ned programmet i pdf

Early bird: Meld deg på innen 20. januar 2020

Påmelding

Foredragsholdere 2020

Konferansier under festmiddagen
Andreas Wahl

Lukk

Konferansier under festmiddagen
Andreas Wahl

Festmiddagen tirsdag 3. mars kl 19:45 – 22:00 i Luftrommet


Andreas Wahl er fysiker, programleder, vitenskapsformidler, foredragsholder og norgesmester i morellsteinspytting. Han ble først kjent for det store publikum gjennom TV-programmet Lyngbø og Hærlands Big Bang hvor han satt i ekspertpanelet som skulle svare på store og små spørsmål fra programlederne. Han har også vært tilknyttet det populærvitenskapelige programmet Schrødingers Katt. Nå jobber han som programleder for programmet Folkeopplysningen på NRK hvor Andreas Wahl undersøker hvor lett vi lar oss påvirke, hvorfor vi tror på de mest usannsynlige ting og hvor sårbare vi er for å bli manipulert.

Sikkerhet! Hva nå?
Roar Thon, Fagdirektør, Nasjonal sikkerhetsmyndighet

Lukk

Sikkerhet! Hva nå?
Roar Thon, Fagdirektør, Nasjonal sikkerhetsmyndighet

Plenumssesjon i Luftrommet tirsdag 3. mars kl 09:45-10:45

HOLD MUNN, og LYTT!
Stig Wigestrand

Lukk

HOLD MUNN, og LYTT!
Stig Wigestrand

Plenumssesjon i Luftrommet 3. mars kl 10:45 – 11:30


Det er ikke lett å holde munn. Spesielt ikke når oppgaven er å finne nye, bedre løsninger. Da blir vi ofte så ivrige at vi snakker i vei om ideene våre. Men vi vet vel alle at å prate som regel ikke er nok?


Wigestrand har i mange år jobbet som rådgiver for en rekke virksomheter som ønsker endring og innovasjon, og har sett utallige eksempler på hvordan det går galt – men også hva som skal til for å lykkes. Det er våre egne tanker som ødelegger for oss, men de kan faktisk endres – med svært enkle verktøy!
Wigestrand har i mange år veiledet endrings- og innovasjonsprosesser i privat og offentlig sektor, og er også en mye brukt foredragsholder. Han er utdannet klassisk fiolinist og pedagog, og har Norges første doktorgrad i improvisasjon.

Future Cultures – designing tomorrow´s IT workforce
Tone Ringstad, Founder and CEO at Culturengine AS

Lukk

Future Cultures – designing tomorrow´s IT workforce
Tone Ringstad, Founder and CEO at Culturengine AS

Plenumssesjon i Luftrommet tirsdag 3. mars kl 15:50-16:50

Omstilling og digitalisering i offentlig sektor=Mission possible
Anita Krohn Traaseth

Lukk

Omstilling og digitalisering i offentlig sektor=Mission possible
Anita Krohn Traaseth

Plenumssesjon i Luftrommet 4. mars kl 09:00 – 10:00


Anita Krohn Traaseth

Foto Line Møller

Sjef i eget liv
Ingvard Wilhelmsen

LukkFoto Line Møller

Sjef i eget liv
Ingvard Wilhelmsen

Plenumssesjon i Luftrommet 4. mars kl 13:45-14:45


Det meste her i livet kan vi ikke gjøre noe med, men hvordan vi forholder oss til alt som skjer bestemmer vi selv. De fleste av tankene våre er jo bare tull – tanker der vi bekymrer oss for ting som aldri kommer til å skje i virkeligheten. Ingvard Wilhelmsen vil utfordre hvordan vi forholder oss til disse tankene. Dersom noen skal være sjef i ditt liv, må det være deg selv!

Wilhelmsen har holdt foredrag for fulle hus landet rundt og er kjent som en av Norges beste foredragsholdere. Med en humoristisk formidlingsevne og glimt i øyet utfordrer han våre holdninger til grubling og bekymring, usikkerhet og risiko, liv og død, oss selv og andre.
Dette vil igjen gi oss mer energi til å bruke på hva livet ellers har å by på. Det er mye flaks og mange faktorer som spiller inn for å avgjøre hvor godt livet blir, og da lønner det seg å bruke kreftene på det man faktisk kan gjøre noe med. Wilhelmsens foredrag og praksis har endret flere liv som tidligere har vært sterkt preget av angst, stress og bekymringer.


Ingvard Wilhelmsen er professor emeritus ved Universitetet i Bergen og spesialist i indremedisin og psykiatri. Han har i 23 år drevet den anerkjente Hypokonderklinikken i Bergen og har skrevet flere bøker, bl.a. “Livet er et usikkert prosjekt”, “Sjef i eget liv”, “Kongen anbefaler” og “Det er ikke mer synd på deg enn andre”.

Hemmeligheten bak Norges mest innovative virksomhet 2019
Gry Huseby og Wenche Ombudstvedt, Digital innovasjon i Posten Norge AS

Lukk

Hemmeligheten bak Norges mest innovative virksomhet 2019
Gry Huseby og Wenche Ombudstvedt, Digital innovasjon i Posten Norge AS

Tirsdag 3. mars kl 13:00 – 13:40 i Luftrommet 1


Posten Norge vil gjøre hverdagen enklere og verden mindre for sine kunder. Basert på velkjente teorier har vi utviklet vår modell for innovasjon og utvikling: Helix. Vi tester hypoteser, lærer og korrigerer retning raskere. Vi vil dele hva vi lærer og hva som fungerer hos oss. MIT synes dette er interessant, og gir ut et research paper på Helix i løpet av 2019.

Foredragets nivå: Basic


Gry Huseby og Wenche Ombudstvedt jobber i Digital innovasjon i Posten Norge AS, og er en del av teamet som har utviklet Posten Helix. De har sammen kurset nesten 250 Posten-medarbeidere og brenner for digital transformasjon.

Følg Gry Huseby på LinkedIn
Følg Wenche Ombudstvedt på LinkedIn
Følg Posten Norge på LinkedIn
Les mer om Posten Norge

High Velocity IT – The Editors Cut
Mark Smalley, Lead editor of ITIL® 4 High Velocity IT

Lukk

High Velocity IT – The Editors Cut
Mark Smalley, Lead editor of ITIL® 4 High Velocity IT

Tirsdag 3. mars kl 13:00 – 13:40 i Luftrommet 3


Mark Smalley, also known as The IT Paradigmologist, thinks, writes and speaks extensively about IT ‘paradigms’ – in other words our changing perspectives on IT. Mark is an IT Management Consultant at Smalley.IT and Trainer for GamingWorks’ The Phoenix Project (DevOps) and MarsLander (ITSM) business simulations. He is Global Ambassador at the DevOps Agile Skills Association (DASA). He has contributed to bodies of knowledge such as ASL, BiSL, BRM, COBIT, DevOps, IT4IT, ITIL, and VeriSM.

Statens vegvesen sin chatbot – Fallgruver, erfaringer og resultater.
Harald Ulvestad og Bente Karin Trana, Statens vegvesen

Lukk

Statens vegvesen sin chatbot – Fallgruver, erfaringer og resultater.
Harald Ulvestad og Bente Karin Trana, Statens vegvesen

Tirsdag 3. mars kl 13:50 – 14:30 i Luftrommet 1


Hør om hvorfor chatbot (og chat) ble lansert som en skytjeneste, og ikke minst hvilke utfordringer Statens vegvesen støtte på i arbeidet med å anskaffe, etablere og tilpasse seg tjenesten, frem til endelig lansering på vegvesen.no. Samspillet mellom IT og fag blir spesielt trukket frem som suksessfaktorer for at man kom i mål. Nyttig læring for deg som skal anskaffe og lansere en skytjeneste.

Foredragets nivå: Grunnleggende


Bente Karin Trana, avdelingsdirektør, Statens vegvesen, Brukertjenester
Avdelingsdirektør Bente Karin Trana er utdannet siviløkonom med organisasjon og ledelse som spesialisering. Hun har mer enn 30 års ledererfaring, bl.a. som Project Control supervisor, administrasjonssjef og prosjektleder vesentlig fra Aker Engineering, Aker Verdal og Statens vegvesen. Hun var prosjektleder for etableringen – og er nå leder av – enheten som støtter brukerne av Statens vegvesens digitale tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet. Hun er samfunnsengasjert og har hatt flere styreverv.


Harald Ulvestad, Prosjektleder for prosjekt Robotisering av 1. linjetjenester hos Statens vegvesen
Harald Ulvestad er daglig leder og grunnlegger av Habena AS. Han har i alt 14 års erfaring med program- og prosjektledelse og linjeledelse fra privat og offentlig sektor, og har bl.a. jobbet flere år for BNP Paribas og Deloitte Consulting. Harald er kjent for å være «en doer», en som tenker helhetlig og strategisk, samtidig som han synliggjør og sikrer gjennomføringen av konkrete gjøremål frem til gevinstrealisering. Han snakker fem språk (engelsk, fransk, spansk, portugisisk og norsk) etter å ha studert og jobbet internasjonalt i flere år.

Følg Harald Ulvestad på Twitter
Følg Harald Ulvestad på LinkdeIn

There’s nothing but possibilities – DNB’s journey towards integrated IT Governance processes in Servicenow
Anne Kristine Næss, DNB Bank ASA

Lukk

There’s nothing but possibilities – DNB’s journey towards integrated IT Governance processes in Servicenow
Anne Kristine Næss, DNB Bank ASA

Tirsdag 3. mars kl 13:50 – 14:30 i Luftrommet 2


Implementing Governance, Risk & Compliance mgt, Project and Portfolio Mgt, IT Financials mgt, Vendor Risk mgt, GDPR & Contracts mgt, ITOM including SecOps, Discovery-based CMDB, Software Asset mgt, Service and Product Catalog within the same year has brought along several issues. How can we ensure that excel experts understands a full fledge relation database and the difference between objects and attributes? How can we ensure that the data is used correctly across the processes? What do we do when the data in the CMDB is not 100%? How do we avoid local tailoring? This is how we have approached these, and hopefully will solve them.

Nivå: Viderkomne


Anne Kristine Næss, Enterprise Architect for the Servicenow Platform, DNB Bank ASA

Anne Kristine Næss has a long journey of implementing and improving IT and Enterprise Governance processes in large corporations. She has been a Project Manager, IT Project Mgt Office Manager, IT Dept. Manager, Process Owner, to mention some roles, always without a good IT tool to support the processes. In her current position as Enterprise Architect in DNB, the opportunity to do it right has finally come.

Følg Anne Kristine Næss på LinkedIn

Kunnskapsbase i Oslo Kommune med KCS (Knowledge-Centered Service)
Anett Reinholtsen, Tina Kathrine Frigård og Per-Kristian Broch Mathisen, Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune

Lukk

Kunnskapsbase i Oslo Kommune med KCS (Knowledge-Centered Service)
Anett Reinholtsen, Tina Kathrine Frigård og Per-Kristian Broch Mathisen, Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune

Tirsdag 3. mars kl 13:50-14:30 i Luftrommet 3


Oslo Kommune har fra desember 2018 jobbet med en kunnskapsbase som en strategisk del av brukerstøtte, på tvers av flere fagområder. De 4 prinsippene hentet fra KCS :Tillit, verdiskapning, behov og delingskultur, har vært viktig i dette arbeidet, og vi vil fortelle om erfaringer og resultater fra dette arbeidet.

Foredragets nivå: Grunnleggende – viderekomne


Anett Reinholtsen, Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune
Anett er Knowledge manager i kunnskapsbasen til Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune og løsningsspesialist på HR-Systemet.

Tina Katrine Frigård, Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune
Tina er seksjonsleder Løsningsekspertise og 3. linjesupport i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune.
Hun er eier av Knowledge Management prosessen og kunnskapsbasen.

Per-Kristian Broch Mathisen, Consulting Manager & KCS Trainer, Sopra Steria
Følg Per-Kristian Broch Mathiesen på Linkedin

På vei mot stadig nye og bedre kundeopplevelser
Bernt Reitan Jenssen, Ruter

Lukk

På vei mot stadig nye og bedre kundeopplevelser
Bernt Reitan Jenssen, Ruter

Tirsdag 3. mars kl 14:40-15:20 i Luftrommet 1


Transportsektoren er i rask endring. Å utvikle gode mobilitetsløsninger handler om å forstå hvilke behov som skal løses, for hvem, og hvorfor dette bringer oss til et mer bærekraftig samfunn.


Bernt Reitan Jenssen er administrerende direktør i Ruter AS. Han har økonomiutdannelse fra BI. Jenssen har ledet Ruter AS siden selskapet startet i 2008, som et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Før dette var Jenssen konserndirektør i Posten Norge i åtte år. Han har også vært administrerende direktør i logistikkbedriftene TNT Norge AS og IL-X Budservice AS.
Bernt satt i regjeringens uavhengige ekspertutvalg – teknologi og fremtidens transportinfrastruktur, som hadde i oppgave å kartlegge og analysere implikasjonene av ny teknologi for fremtidens transportinfrastruktur. Rapporten fra Ekspertutvalget finner du her. Utvalget leverte sin rapport 27. juni 2019, med høringsfrist 1. oktober.
Bernt er med i samferdselsministerens Mobilitets- og teknologiråd, som skal bidra til en felles forståelse av de mulighetene og utfordringene som ny teknologi i samferdselssektoren gir.
Han leder strategigruppen Transport21 som skal gi råd til Samferdselsdepartementet om hvilken måte forskning, utvikling og innovasjon best kan løse fremtidens transportutfordringer.
Bernts styreverv: Pole Position Spitsbergen , DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret AS, Kollektivtrafikkforeningen og Norge203040.

The Ultimate Mashup: Merging DevOps with ITSM
Rob Akershoek, Chair IT4IT Forum from The Open Group.

Lukk

The Ultimate Mashup: Merging DevOps with ITSM
Rob Akershoek, Chair IT4IT Forum from The Open Group.

Tirsdag 3. mars i Luftrommet 2 , kl 14:40 – 15:20


Most IT organizations are currently transforming their IT operating model. A new digital delivery model is created using Agile development methods (such as SCRUM), Continuous Delivery, Cloud Management and DevOps. As a result of this transformation, traditional ITIL service management processes are being challenged for their relevance. ITIL processes are considered to be bureaucratic, slow and not relevant for the new digital ecosystem consisting.

The question arises: is ITIL still relevant for new the DevOps way of working? Is ITIL 4 even ready for DevOps?

This presentation will show you how to create a future proof digital management blueprint (based upon the IT4IT standard) by combining key practices such as ITIL 4, DevOps and Continuous Delivery. It provides you with a clear guide to bootstrap the creation of your own IT operating model need for managing the new digital ecosystem. This presentation will show how DevOps and ITIL should be combined in order to optimally manage the new digital ecosystem while at the same time being able to meet the increasingly stringent requirements imposed on IT service delivery.

Key questions covered in the presentation are:

  • How does a modern digital IT operating model look like? What capabilities do I need to?
  • What digital workflows and value streams do you need to optimize?
  • How should ITIL 4 be combined with DevOps and Agile Development?
  • What other practices are needed to complete the blueprint? E.g. related to security and risk management.
  • How can the IT4IT standard help to build an integrated IT operating model?

Rob Akershoek, Chair IT4IT Forum from The Open Group
Rob Akershoek is senior IT management architect at Fruition Partners and chair of the IT4IT Forum within The Open Group. He is leading the development of The Open Group IT4IT standard.

Rob helps IT organizations to transform and become a more lean and agile service provider, ready to manage the new digital ecosystem. He helps IT organization to develop a new IT operating model combining practices such as DevOps, (Scaled) Agile development, Continuous Delivery, Security Management with established ITIL service management practices. He assists IT organizations in their IT automation journey covering the entire IT value chain including portfolio management, the DevOps toolchain including CI/CD, test management, monitoring and event management, risk and security management, ITSM, CMDB, cloud orchestration, etc. He also assists organizations to leverage new IT management technologies such as Artificial Intelligence, ChatBots, Operational data analytics and self-service portals.

Rob has been involved in developing the IT automation blueprint and DevOps journeys at organizations such as Shell, ING, ABN AMRO, Philips, Rabobank, NN Group and Siemens. Rob Akershoek is author of numerous articles and author the IT4IT management guide (managing the business of IT). Recently he wrote a whitepaper for Axelos to describe how ITIL 4 and IT4IT can be used together to manage the digital enterprise.

Follow Rob Akershoek on LinkedIn
Follow Rob Akershoek on Twitter

 

Drive Stakeholder Value! – Verdiskapning på kundereisen
Signe Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Lukk

Drive Stakeholder Value! – Verdiskapning på kundereisen
Signe Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Tirsdag 3. mars kl 14:40 – 15:20 i Luftrommet 3


Hva menes med «The Triple Bottom Line»? Den triple bunnlinje er et konsept som alle virksomheter må ta inn over seg; at når det gjelder verdiskapning så går det an å ha tre tanker i hodet på en gang: People, Planet and Profit. Virksomheter er gode på å sette seg mål i form av inntjening og lønnsomhet, men i det lange løp er det mer som teller!
La oss se på hvordan det å sette mål for organisasjonens samfunnsbidrag og bærekraft faktisk kan være svært lønnsomt. Og ikke bare i form av profitt. Hva med ringvirkninger i form av økt engasjement, mindre miljøavtrykk, bedre samvittighet, smitteeffekt, stolthet i egne rekker og økt tiltro i markedet? Service Management kan bidra til den triple bunnlinjen på mange måter. Dette foredraget vil gi eksempler til inspirasjon.


Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Signe-Marie startet Teambyggerne i 2017. Etter 16 år som konsulent og kursholder i Det Norske Veritas (DNV GL), er hun ekspert innen en rekke best practice rammeverk og metoder brukt i arbeidslivet. Hun er blant annet ITIL expert, Lean Six Sigma Black Belt, og sertifisert i InfoSec, Prince 2, SCRUM og DevOps. Likevel er det ikke rammeverkene hun brenner for, men menneskene som skal bruke dem.

Signe-Marie er profesjonell fasilitator, pedagog og kursleder, og har en egen evne til å forklare kompliserte ting på en enkel måte. I tillegg har hun coachutdanning fra Coach Team – House of Leadership. Nå har hun startet Teambyggerne for å hjelpe virksomheter å bygge team der individene trives og føler mestring for både for kommunikasjon, samarbeid og arbeidsmetoder. Hun er også kursinstruktør hos Glasspaper for blant annet ITIL og DevOps.
Signe-Marie var med å starte opp itSMF Norge i 2003, og har vært leder av programkomite i mer enn 10 år, og styreleder i to. I 2014 ble hun æresmedlem, og hun har et stort hjerte for organisasjonen. Hun har også et stort engasjement på internasjonalt nivå, og var bant annet med å utvikle internasjonale eksamensoppgaver.

Følg Signe-Marie Hernes Bjerke på LinkedIn

Teambyggerne

Generalforsamling i itSMF Norge (Åpen for alle)

Lukk

Generalforsamling i itSMF Norge (Åpen for alle)

Terminal 1, tirsdag 3. mars kl 17:00 – 18:00

Aperitiff i utstillingsområdet

Lukk

Aperitiff i utstillingsområdet

Utstillerområdet, tirsdag 3. mars kl 18:00 – 19:30

Festmiddag og underholdning

Lukk

Festmiddag og underholdning

Antrekk: Pent
Alternativt: Tema-inspirert

Dans og vrimling

Lukk

Dans og vrimling

Tirsdag 3. mars kl 22:00-01:00 i Luftrommet

Hvordan vi i PIT har angrepet automatisering for å skape handlingsrom for digitalisering
Karl-Henning Rørstad, PIT

Lukk

Hvordan vi i PIT har angrepet automatisering for å skape handlingsrom for digitalisering
Karl-Henning Rørstad, PIT

Onsdag 4. mars kl 10:30 – 11:10 i Luftrommet 1


Karl-Henning er avdelingsdirektør for IKT-Drift i Politiets IKT-Tjenester. Avdelingen har et 24x7x365 ansvar for IKT tjenester til et politi med stadig nye krav til digitalisering og mobilitet. Karl-Henning har tidligere ledet driftsorganisasjonene i NAV og Skatteetaten. Han har sittet i styret til itSMF Norge i 8 år, og vært styreleder i to av disse.

TBA

Lukk

TBA

Onsdag 4. mars kl 10:30-11:10 i Luftrommet 3

Digital transformasjon i NAV
Catherine Janson, NAV IT

Lukk

Digital transformasjon i NAV
Catherine Janson, NAV IT

Onsdag 4. mars kl 11:20 – 12:00 i Luftrommet 1


Hør om hvordan NAV har jobbet med kompetanseplanlegging og -utvikling basert på målbilder og antakelser om fremtiden.

  • Kompetanseprofiler – hva har vi og hva trenger vi?
  • Omfattende omstillingsarbeid
  • Rekruttering og kompetanseutviklingsprogrammer

Catherine Janson leder Design, utvikling og agile coacher i NAV IT. Hun brenner for NAVs samfunnsoppgave og mulighetene som ligger både i teknologi og mennesket. Hun er endringsorientert, utålmodig og dedikert med blikket festet et godt stykke inn i fremtiden.

Vår vei fra programlister til tjenestekatalog med praktisk bruk av ITIL, IT4IT og egen tilpasset TjenesteInformasjonsModell
Ketil Hugdahl, Sykehuspartner

Lukk

Vår vei fra programlister til tjenestekatalog med praktisk bruk av ITIL, IT4IT og egen tilpasset TjenesteInformasjonsModell
Ketil Hugdahl, Sykehuspartner

Onsdag 4. mars kl 11:20 – 12:00 i Luftrommet 3


Ketil Hugdahl, seniorrådgiver, Sykehuspartner
– Prosessansvarlig for Service Catalog managementprosessen i Sykehuspartner
– Utdannet systemutvikler (1994) med lang erfaring fra IT utvikling, drift og ledelse. Blant annet
o Software leveranser på Flyplassradarsystemer
o Prosjektledelse, drift infrastruktur, prosjektledelse og IT sjef ved Sykehuset i Vestfold (1998 til 2005)
o Kundeansvar, avtaleforvaltning, tjenestekatalog/tjenesteavtaler og videre til Prosessansvar for Service Catalog Management i Sykehuspartner (2005 og til dags dato)

Workshop: ITIL®4 in Action – MarsLander® business simulation
Mark Smalley

Lukk

Workshop: ITIL®4 in Action – MarsLander® business simulation
Mark Smalley

Workshop mandag 2. mars kl 14:00 – 18:30


Designed by GamingWorks, the developers of Apollo 13 and The Phoenix Project, this latest simulation is a powerful way to stimulate a new way of thinking and working within the IT organisation. It uses concepts from ITIL 4 to help create a dialogue and it helps employees better understand how to improve their own way of working from where they are now (traditional Service Management) towards a more Agile Service Management approach, not as a large implementation project but in small incremental steps and based on their own disposition and motivation. ITIL 4 in Action is facilitated by the Lead Editor of ITIL 4 High Velocity IT and you will have the opportunity to discuss this as well.

Typical lessons learned as reported by participants:

  • Focus on value: take decisions based on data and prioritizing according to business value
  • Balance benefit realization and technical debt
  • Focus on the customer and in so doing, align business and IT
  • Look at the bigger picture and the desired outcomes
  • Improve collaboration across the value stream, and identify and organize around the weakest link (Theory of Constraints)
  • Visualize work and workflow, for instance with a Kanban board
  • Pay attention to mental health – consider, for instance, the consequences of placing introvert practitioners in product-based teams where they have to interact with customers
  • Be critical about what people mean when they say “we’re agile”
  • Think about how to make Agile work in a large organization
  • Understand IT from the software engineering perspective
  • Understand product-based teams from a customer perspective
  • Continually improve, using the guiding principles Start where you are and Progress iteratively with feedback. Conduct safe-to-fail experiments
  • Sustain the change effort to prevent reverting to old habits

Mark Smalley, also known as The IT Paradigmologist, thinks, writes and speaks extensively about IT ‘paradigms’ – in other words our changing perspectives on IT. Mark is an IT Management Consultant at Smalley.IT and Trainer for GamingWorks’ The Phoenix Project (DevOps) and MarsLander (ITSM) business simulations. He is Global Ambassador at the DevOps Agile Skills Association (DASA). He has contributed to bodies of knowledge such as ASL, BiSL, BRM, COBIT, DevOps, IT4IT, ITIL, and VeriSM.

Workshop: Hva ITIL Change Management bør vite om DevOps
Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Lukk

Workshop: Hva ITIL Change Management bør vite om DevOps
Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Mandag 2. mars, kl 14:00-16:00


Hva ITIL Change Management bør vite om DevOps

Virksomheter er avhengige av sine IT-tjenester, og den underliggende infrastruktur kan være kompleks. ITIL Change Management er en gatekeeper for produksjonsmiljøet, for å unngå at endringer fører til problemer. Og selv om alle forholdsregler er tatt, legger vi produksjonssettinger til tidspunkt der brukerne blir minst mulig berørt. Sunn fornuft, ikke sant? Vi vet av erfaring at endringer kan føre til nedetid.

Så kommer DevOps….
I dag gjennomfører selvstendige DevOps-team hundrevis av produksjonssettinger hver eneste dag, ja de beste har hundrevis i timen. Hvordan er dette mulig?

Stadig flere virksomheter er i ferd med å starte sin egen DevOps-reise. En omstilling til DevOps skjer ikke over natten, og i de fleste virksomheter vil DevOps leve side om side med mer tradisjonell IT en lang stund.

Hva skal til for at dette skal gå bra?
Jeg tror den viktigste suksessfaktoren er at både ledere og ansatte i IT-organisasjonen får grunnleggende opplæring i hva DevOps egentlig er. Og hvordan ny teknologi og nye måter å gjøre ting på rokker ved etablerte sannheter vi er vant til fra «tradisjonell IT».

Denne workshopen er ikke bare for Change Managere, men for alle som jobber i en tradisjonell IT-organisasjon. Hva trenger dere å vite om DevOps? Hva lurer dere på?

Jeg tar utgangspunkt i følgende agenda, men tilpasser innholdet ut fra hvem som kommer:
1) Hva er DevOps og hvilket tankegods bygger det på?
2) Hva er DevOps sine grunnleggende prinsipper og metoder?
3) Hva må på plass i en DevOps-organisasjon for at Change Manager skal få ro?

Vi vil også se litt på hvordan ITIL versjon 4 tar inn over seg «den nye måten» å tenke på.


Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Signe-Marie startet Teambyggerne i 2017. Etter 16 år som konsulent og kursholder i Det Norske Veritas (DNV GL), er hun ekspert innen en rekke best practice rammeverk og metoder brukt i arbeidslivet. Hun er blant annet ITIL expert, Lean Six Sigma Black Belt, og sertifisert i InfoSec, Prince 2, SCRUM og DevOps. Likevel er det ikke rammeverkene hun brenner for, men menneskene som skal bruke dem.

Signe-Marie er profesjonell fasilitator, pedagog og kursleder, og har en egen evne til å forklare kompliserte ting på en enkel måte. I tillegg har hun coachutdanning fra Coach Team – House of Leadership. Nå har hun startet Teambyggerne for å hjelpe virksomheter å bygge team der individene trives og føler mestring for både for kommunikasjon, samarbeid og arbeidsmetoder. Hun er også kursinstruktør hos Glasspaper for blant annet ITIL og DevOps.
Signe-Marie var med å starte opp itSMF Norge i 2003, og har vært leder av programkomite i mer enn 10 år, og styreleder i to. I 2014 ble hun æresmedlem, og hun har et stort hjerte for organisasjonen. Hun har også et stort engasjement på internasjonalt nivå, og var bant annet med å utvikle internasjonale eksamensoppgaver.

Følg Signe-Marie Hernes Bjerke på LinkedIn

Teambyggerne

Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems
Kristian Spilhaug og Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Lukk

Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems
Kristian Spilhaug og Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Flight 5, mandag 2. mars, kl 14:00-18:30


Kristian Spilhaug, Sopra Steria

Kristian er leder av kursavdelingen i Sopra Steria, og jobber også som instruktør og konsulent. Han er smittende engasjert, entusiastisk og opptatt av å stadig utvikle seg selv og andre videre. Kristian har levert kurs for over 1100 deltakere, og sier at han alltid lærer noe nytt i møtet med andre.

Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Ole-Vidar Christensen har snart 20 års erfaring innen IT Service Management området med etablering/implementering av prosesser iht ITIL-rammeverket, analyser og forbedringer i ulike organisasjoner. Ole-Vidar er en etterspurt foredragsholder og kursinstruktør. Han har en stor lidenskap for simuleringer og har blant annet gjennomført Apollo13-simulering for nesten 1500 deltakere, med veldig gode tilbakemeldinger på sin evne til å formidle kunnskap.
Ole-Vidar har vært nestleder i itSMF Norge (IT Service Management Forum) fra 2003 til 2012, 2 års erfaring fra det Internasjonale styret for itSMF med fokus på samhandling mellom ulike land og kulturer, og han er fortsatt engasjert omkring våre konferanser.


Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems

SOLVE – systematisk hendelses- og problemløsning.
I en verden der teknologien og IT-systemene blir stadig mer komplekse er det ikke lenger den tekniske kompetansen som er den viktigste, men evnen til å løse kompliserte, tekniske hendelser og problemer på en rask, sikker og systematisk måte.

SOLVE er en simuleringsbasert opplæring i strukturert og systematisk hendelses- og problemløsning. Med et minimum av teori vil deltakerne lære en universell, strukturert tilnærming til problemløsning, og deretter få mulighet til å øve denne gjennom engasjerende og lettfattelige digitale scenarier. Verdien er umiddelbar – deltakerne vil kunne benytte metoden i sin daglige rutine fra første arbeidsdag etter opplæringen. Simuleringen er egnet for ledere og ansatte som er involvert i håndtering, feilsøking og løsning av tekniske hendelser og problemer.

Forutsetninger: Ingen. Simuleringen krever tilgang til PC. Selve simuleringen er på engelsk, instruktøren snakker norsk.

TBA

Lukk

TBA

Onsdag 4. mars kl 10:30-11:10 i Luftrommet 2

Kaffe/te, kaker og utstillingsbesøk

Lukk

Kaffe/te, kaker og utstillingsbesøk

Utstillingsområdet, tirsdag 3. mars kl 15:20 – 15:50

Lunsj i utstillingsområdet

Lukk

Lunsj i utstillingsområdet

Utstillingsområdet, tirsdag 3. mars kl 11.30 – 13.00

Høydeblikk fra årets konferanse

Lukk

Høydeblikk fra årets konferanse

Plenumssesjon i Luftrommet, onsdag 4. mars kl 13.30 – 13.45

Lunsj i utstillingsområdet

Lukk

Lunsj i utstillingsområdet

Utstillingsområdet, onsdag 4. mars, kl 12:00-13:30

Avslutning og neste års konferanse

Lukk

Avslutning og neste års konferanse

Plenumssesjon i Luftrommet onsdag 4. mars kl 14:45 – 15:00


Konferansen avrundes med konferanseansvarlig Kristian Spilhaug

Premiering av konkurranser i utstillingsområdet

Lukk

Premiering av konkurranser i utstillingsområdet

Utstillingsområdet, onsdag 4. mars, kl 13:00-13:30

Kaffe/te, kaker i utstillingsområdet

Lukk

Kaffe/te, kaker i utstillingsområdet

Onsdag 4. mars kl 10:00 – 10:30 i utstillingsområdet

Program 2020

Programkomite

Om itSMF-konferansen

Hva er itSMF?

De fleste private og offentlige virksomheter legger IT Service Management til grunn for sine tjenesteleveranser. itSMF (IT Service Management Forum) er en internasjonal interesseorganisasjon for Service Management som fagfelt, med selvstyrte avdelinger i over 50 land. Formålet er å fremme god praksis innen styring av IT-tjenester, blant annet gjennom medlemsmøter og konferanser. itSMF-konferansen er blitt Skandinavias største møtested for IT Service Management, og har de siste årene samlet fra tre til fem hundre deltakere. Med sin musikalske røde tråd og sin unike atmosfære har den norske konferansen fått internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet. Andelen deltakere som kommer igjen år etter år er stor!

Hvem er konferansen for?

itSMF-konferansen er konferansen der IT-folk fra hele Norge kommer sammen og deler erfaring om hvordan en kan levere gode IT-tjenester.

Fagfeltet IT Service Management er stort og spennende, og i stadig utvikling. Vi legger opp til et program som setter fokus på hvordan IT kan bidra til økt verdi for virksomheten, og hvordan IT-avdelingen kan spille på lag med virksomhetsledelsen mot strategiske mål.

Konferansen vil inkludere foredrag og spor som vil gi verdi til de fleste som jobber med å levere IT-tjenester.

Når og hvor?

3.-4. mars 2020 / Pre-konferanse 2. mars 2020 på Clarion Hotel Oslo Airport.

Fra Oslo Lufthavn Gardermoen til hotellet:
Shuttlebuss S44 – rett utenfor ankomsthallen (8 minutter). Vi gjør oppmerksom på at bussen koster 70,- per vei/per person. Barn under 16 år går gratis.

Tog
Flytoget eller NSB til Oslo Lufthavn Gardermoen.

Buss
Nær- og fjerntrafikk til Oslo Lufthavn Gardermoen og Shuttlebuss 44 fra nedre plan på OSL. Se shuttlebuss-tidene her.

Taxi
Vi anbefaler Øvre Romerike Taxi. Turen koster ca. 295,- fra flyplassen. Du finner taxiholdeplass utenfor ankomsthallen.

Festmiddag

Festmiddag med underholdning er 3. mars kl. 19:45. Antrekk: Pent. (Alternativt: Tema-inspirert)

Påmelding og avbestilling

Det er bindende påmelding. Er du forhindret fra å møte, kan en annen fra samme bedrift benytte din billett.

Kontakt

Silje Endsjø, telefon 45 11 36 04

Sponsorer

itSMF-konferansen ville ikke vært mulig uten våre fantastiske sponsorer, utstillere og partnere. Møt dem på konferansen!
Vil din virksomhet være utstiller eller sponsor?

Samarbeidspartner

Utstiller

 

KUNDEORGANISASJON