fbpx

 

Påmeldingen er åpnet

Påmelding

Last ned programmet i pdf

Program

Foredragsholdere 2021

Workshop: Design Thinking for ikke designere
Margareth Knutsen, leder av Fjord Oslo, Tuva Smestad Lunde, Designer i Fjord Oslo og Mathilde Arnesen, Designer i Fjord Oslo

Lukk

Workshop: Design Thinking for ikke designere
Margareth Knutsen, leder av Fjord Oslo, Tuva Smestad Lunde, Designer i Fjord Oslo og Mathilde Arnesen, Designer i Fjord Oslo

Tirsdag 23. mars, kl 12:00 – 16:00


NB! Maks antall deltakere: 24

Verdien av Design Thinking:
Design Thinking er en menneskesentrert metode for å drive nyutvikling av produkter, prosesser og tjenester. Det er en tverrfaglig prosess som kobler design, teknologi og økonomi i et effektivt og virkningsfullt verktøy for å løse komplekse problemstillinger. Design Thinking er en stadig mer etterspurt kompetanse i arbeidslivet for å drive innovasjonsprosesser, og flere mener det vil være en suksessfaktor for norsk næringsliv i omstillingen av både privat og offentlig sektor.

Hva vil du lære?

  • Teknikker for å skape empati for de som faktisk skal bruke tjenestene
  • Få praktisk erfaring med metoder for å raskt generere, utvikle og teste nye ideer
  • Forstå hvordan Design Thinking kan øke verdien i smidige prosjekter
  • Teknikker for å prioritere de viktigste oppgavene

Praktisk informasjon:

  • Digital workshop i Mural og Teams
  • Praktisk sesjon – kombinasjon av individuelle- og gruppeoppgaver

Kan man være forberedt på en pandemi?
Jonas Slørdahl Skjærpe, IT-direktør, NAV

Lukk

Kan man være forberedt på en pandemi?
Jonas Slørdahl Skjærpe, IT-direktør, NAV

Torsdag 25. mars kl 13:30-14:00


Hvilken rolle spilte teknologi i håndteringen av koronaprisen som traff arbeidslivet, velferdssystemet og dermed hele bredsiden av NAV.


Jonas er sivilingeniør innen industriell økonomi og teknologiledelse. Han hadde 13 års erfaring fra IT og data før han startet i NAV i 2017 som avdelingsdirektør for Informasjonsplattform. Fra oktober 2018 har han vært IT-direktør.

Velocity is Speed and Direction: How ITSM fits in an agile world
Akshay Anand, ITSM Product Ambassador – Axelos

Lukk

Velocity is Speed and Direction: How ITSM fits in an agile world
Akshay Anand, ITSM Product Ambassador – Axelos

Onsdag 24. mars kl 10:30-11:00


Recently, many IT practitioners have dismissed the need for ITSM in an agile world. And they have their point; after all, who wants to be encumbered by unnecessary processes, slowing things down? But what if there was a different way? If we could adapt the same principles and approaches that have served us in the past, where would we start, and what would be change (and equally what wouldn’t change)? In this session, we will explore how to have a wider conversation around value streams, practices, governance, and the integration of frameworks.


Akshay Anand is a Product Ambassador at AXELOS®, working on the development of new guidance and research within the IT Service Management (ITSM) portfolio. He is a Lead Architect of ITIL 4 and has written guidance across multiple ITIL 4 publications. He previously advised Fortune 100 clients on how to improve their ITSM capabilities, implemented toolsets such as Remedy and ServiceNow, and headed up global ITSM activities at Macmillan Publishing.

More recently, Akshay has focused on bringing together Agile development teams and ITSM professionals to address challenges posed by emerging technologies and market shifts, and has occasionally been spotted tweeting as @bloreboy

Velkommen til konferansen
Linda Hofstad Helleland, Distrikts- og digitaliseringsminister

Lukk

Velkommen til konferansen
Linda Hofstad Helleland, Distrikts- og digitaliseringsminister

Onsdag 24. mars kl 10:00-10:30


 

Berit Svendsen, Vipps

Lukk

Berit Svendsen, Vipps

Torsdag 25. mars kl 10:50-11:20

Situational awareness
Simon Wardley, Resarcher/ Advisor, Leading Edge Forum

Lukk

Situational awareness
Simon Wardley, Resarcher/ Advisor, Leading Edge Forum

Explorer of uncharted spaces. Twice voted in the UKTech50, Judge in Nesta’s Open Banking and Netflix’s Open Source competitions, Co-Chair of OSCON Europe, Cloud Camp and Map Camp. Regular speaker on the global tech circuit.

Hva slags kompetanse trenger ledere i en digital hverdag?
Jens Nørve, Avdelingsdirektør og Anne Kristine Hanevold, Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Lukk

Hva slags kompetanse trenger ledere i en digital hverdag?
Jens Nørve, Avdelingsdirektør og Anne Kristine Hanevold, Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Onsdag 24. mars kl 12:30 – 13:00


Digitaliseringsdirektoratet presenterer en kompetansemodell for digital transformasjon som skal tydeliggjøre hva slags kompetanse ledere trenger. I innlegget forteller Digdir hvordan kompetansemodellen har blitt til, hvordan de jobber for å videreutvikle den og gir eksempler på konkrete kompetansetiltak bygget på modellen.


Anne Kristine Hanevold er seniorrådgiver i avdeling for digital transformasjon i Digitaliseringsdirektoratet og har i mange år jobbet med ledelse og digitalisering.

Jens Nørve er avdelingsdirektør i avdeling for digital transformasjon i Digitaliseringsdirektoratet, og er blant annet prosjektleder for Digitaliseringskonferansen.

Paneldebatt: Teknologi og personvern

Lukk

Paneldebatt: Teknologi og personvern

Lillian Røstad, Managing Director Business Consulting Scandinavia, Sopra Steria

Randi Gjerde, Risiko- og kvalitetsleiar Helse Vest IKT

What cards should you play in 2021 to improve your IT?
Rob Akershoek, Chair IT4IT Forum from The Open Group.

Lukk

What cards should you play in 2021 to improve your IT?
Rob Akershoek, Chair IT4IT Forum from The Open Group.

Onsdag 24. mars kl 13:30 – 14:00

Most organizations have dozens of fragmented initiatives to improve their IT function, covering new ways of working and automating IT activities – for example related to:
• Self-service and Self help
• CMDB (and Discovery)
• Streamlining ITSM processes and ITSM (e.g. incident, problem, change)
• Automate deployment/provisioning (e.g. request fulfillment)
• Monitoring and event management
• Digital experience monitoring (e.g. end-user workplace)
• Virtual agents (and chatbots)
• CICD pipeline and Continuous delivery
• Security and vulnerability monitoring (e.g. SIEM/SOC)
• Software asset management
• Cloud management (e.g. manage cloud consumption and costs)
• Application portfolio management
• Site Reliability Engineering (SRE)
• Enterprise Service Management (ESM) e.g. combining HR, Facility and IT management.
• Service reporting (and dashboards)
• …any many other initiatives
However, in this new digital environment is not sufficient to implement these capabilities in isolation. A more integrated and value stream driven approach is needed – whereby multiple practices and capabilities are connected to improve the outcome to your customers (and optimize your customer journeys).
This presentation will talk about how to bring structure in all these siloed / fragmented initiatives, how to select the right initiatives and what the best sequence to mature your digital delivery model.


Rob Akershoek, Chair IT4IT Forum from The Open Group
Rob Akershoek is senior IT management architect at Fruition Partners and chair of the IT4IT Forum within The Open Group. He is leading the development of The Open Group IT4IT standard.

Rob helps IT organizations to transform and become a more lean and agile service provider, ready to manage the new digital ecosystem. He helps IT organization to develop a new IT operating model combining practices such as DevOps, (Scaled) Agile development, Continuous Delivery, Security Management with established ITIL service management practices. He assists IT organizations in their IT automation journey covering the entire IT value chain including portfolio management, the DevOps toolchain including CI/CD, test management, monitoring and event management, risk and security management, ITSM, CMDB, cloud orchestration, etc. He also assists organizations to leverage new IT management technologies such as Artificial Intelligence, ChatBots, Operational data analytics and self-service portals.

Rob has been involved in developing the IT automation blueprint and DevOps journeys at organizations such as Shell, ING, ABN AMRO, Philips, Rabobank, NN Group and Siemens. Rob Akershoek is author of numerous articles and author the IT4IT management guide (managing the business of IT). Recently he wrote a whitepaper for Axelos to describe how ITIL 4 and IT4IT can be used together to manage the digital enterprise.

Follow Rob Akershoek on LinkedIn
Follow Rob Akershoek on Twitter

 

Når sekundene teller
Hvordan levere kritiske tjenester under en pandemi
Karl-Henning Rørstad, Politiets IKT-tjenester

Lukk

Når sekundene teller
Hvordan levere kritiske tjenester under en pandemi
Karl-Henning Rørstad, Politiets IKT-tjenester

16Onsdag 24. mars kl 12:00 – 12:30


Politiets IKT tjenester får stadig mer å gjøre, men får ikke flere medarbeidere og ikke mer penger. Det betyr at vi nødt til å automatisere de oppgavene vi gjør i dag for å skaffe et handlingsrom vi kan bruke til å bistå videre i digitaliseringen av politiet.

Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Incidents og Problems
Kristian Spilhaug og Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Lukk

Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Incidents og Problems
Kristian Spilhaug og Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Digitalt, tirsdag 23. mars, kl 14:00-18:30


Kristian Spilhaug, Sopra Steria

Kristian er leder av kursavdelingen i Sopra Steria, og jobber også som instruktør og konsulent. Han er smittende engasjert, entusiastisk og opptatt av å stadig utvikle seg selv og andre videre. Kristian har levert kurs for over 1100 deltakere, og sier at han alltid lærer noe nytt i møtet med andre.

Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Ole-Vidar Christensen har snart 20 års erfaring innen IT Service Management området med etablering/implementering av prosesser iht ITIL-rammeverket, analyser og forbedringer i ulike organisasjoner. Ole-Vidar er en etterspurt foredragsholder og kursinstruktør. Han har en stor lidenskap for simuleringer og har blant annet gjennomført Apollo13-simulering for nesten 1500 deltakere, med veldig gode tilbakemeldinger på sin evne til å formidle kunnskap.
Ole-Vidar har vært nestleder i itSMF Norge (IT Service Management Forum) fra 2003 til 2012, 2 års erfaring fra det Internasjonale styret for itSMF med fokus på samhandling mellom ulike land og kulturer, og han er fortsatt engasjert omkring våre konferanser.


Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems

SOLVE – systematisk hendelses- og problemløsning.
I en verden der teknologien og IT-systemene blir stadig mer komplekse er det ikke lenger den tekniske kompetansen som er den viktigste, men evnen til å løse kompliserte, tekniske hendelser og problemer på en rask, sikker og systematisk måte.

SOLVE er en simuleringsbasert opplæring i strukturert og systematisk hendelses- og problemløsning. Med et minimum av teori vil deltakerne lære en universell, strukturert tilnærming til problemløsning, og deretter få mulighet til å øve denne gjennom engasjerende og lettfattelige digitale scenarier. Verdien er umiddelbar – deltakerne vil kunne benytte metoden i sin daglige rutine fra første arbeidsdag etter opplæringen. Simuleringen er egnet for ledere og ansatte som er involvert i håndtering, feilsøking og løsning av tekniske hendelser og problemer.

Forutsetninger: Ingen. Simuleringen krever tilgang til PC. Selve simuleringen er på engelsk, instruktøren snakker norsk.

Program 2021

Påmelding 2021

Felter merket med * er obligatorisk

Ja takk, jeg melder meg på itSMF-konferansen. Send faktura til adressen under.

Merk at alle priser er eks. MVA. Jeg er klar over at påmelding er bindende. Klikk for å lese betingelsene

.

OBS: Oppgi PO nummer dersom din bedrift krever dette

Programkomite

Om itSMF-konferansen

Hva er itSMF?

De fleste private og offentlige virksomheter legger IT Service Management til grunn for sine tjenesteleveranser. itSMF (IT Service Management Forum) er en internasjonal interesseorganisasjon for Service Management som fagfelt, med selvstyrte avdelinger i over 50 land. Formålet er å fremme god praksis innen styring av IT-tjenester, blant annet gjennom medlemsmøter og konferanser. itSMF-konferansen er blitt Skandinavias største møtested for IT Service Management, og har de siste årene samlet fra tre til fem hundre deltakere. Med sin musikalske røde tråd og sin unike atmosfære har den norske konferansen fått internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet. Andelen deltakere som kommer igjen år etter år er stor!

Hvem er konferansen for?

itSMF-konferansen er konferansen der IT-folk fra hele Norge kommer sammen og deler erfaring om hvordan en kan levere gode IT-tjenester.

Fagfeltet IT Service Management er stort og spennende, og i stadig utvikling. Vi legger opp til et program som setter fokus på hvordan IT kan bidra til økt verdi for virksomheten, og hvordan IT-avdelingen kan spille på lag med virksomhetsledelsen mot strategiske mål.

Konferansen vil inkludere foredrag og spor som vil gi verdi til de fleste som jobber med å levere IT-tjenester.

Når og hvor?

24.-25. mars 2021 / Pre-konferanse 23. mars 2021 online.

Påmelding og avbestilling

Det er bindende påmelding. Er du forhindret fra å møte, kan en annen fra samme bedrift benytte din billett.

Kontakt

Silje Endsjø, telefon 45 11 36 04

Sponsorer

itSMF-konferansen ville ikke vært mulig uten våre fantastiske sponsorer. Møt dem på konferansen!
Vil din virksomhet være utstiller eller sponsor?

Samarbeidspartner