Smidig begynte med produktutvikling, ITSM begynte med IT support. Sammen er de begge nødvendige innen IT-faget for å lage og drifte nye applikasjoner. Tilsynelatende har de motstridene verdier, da smidig ønsker hastighet og innovasjon, samtidig som ITSM ønsker oppetid og stabilitet. Kan man klare å forene konseptene ved hjelp av DevOps? Vi ønsker å dele våre erfaringer og vise hvordan man kan bruke verdier, prinsipper og praksis fra DevOps for å få smidig og ITSM til å møtes.
Vår Motivasjon: Vår motivasjon for å stille opp er muligheten til å kunne spre et budskap som vi har stor tro på og mener er viktig for alle uansett rolle. Vi har også andre spennende presentasjoner på grunnleggende og avansert nivå innen DevOps og teknologiledelse, hvis det er noe annet dere ser etter til ITSMF konferansen.
Workshop – «The Phoenix Project» – en DevOps-simulering
Om simuleringen
Hvordan øke effektiviteten i flyten fra idé til produkt i hele virksomheten? – Hvordan prioritere for maksimal verdi, og samtidig balansere mot SLA-krav? – Hvordan vet vi at vi prioriterer riktig og oppnår ønsket effekt? – Hvordan bygge et robust og høytpresterende team? – Hvordan bruke prinsipper innen smidig og devops for å oppnå forretningsagilitet?
Dette er problemstillinger som mange organisasjoner sliter med i dag. Samtidig vet vi at ingen organisasjoner er like, og at løsningene er avhengig av organisasjonens kontekst. Derfor har spillutviklingsfirmaet GamingWorks, i samarbeid med Gene Kim (forfatteren av den kjente boken The Phoenix Project), utviklet en simulering som lar oss utforske nettopp disse spørsmålene i trygge omgivelser.
Målgruppe
Gnist er partner med GamingWorks og fasiliterer simuleringen for organisasjoner og team som vil lære seg mer om hva smidig transformasjon krever, og som er nysgjerrige på hvordan få team, avdelinger så vel som en hel organisasjon til å gå i samme takt.
Hva du vil lære
Hensikten med simuleringen å la deltagerne kjenne på kroppen hva det innebærer å gå gjennom en transformasjon fra en tradisjonell til en smidig organisering. Hva dette krever av en selv som individ, sitt team, og ikke minst av organisasjonen som en helhet.
Simuleringen er basert på referansemodellen 70-20-10, der forskning viser at majoriteten av kunnskap og læring absorberes best gjennom praktisk erfaring og eksperimentering. Ved å tilføre lek og gamification gir simuleringen deltakerne anledning til å eksperimentere og lære i trygge omgivelser.