itSMF-KONFERANSEN | 5. – 6. MARS 2019| PRE-KONFERANSE 4. MARS 2019

Påmelding

Meld deg på

 

Last ned programmet i pdf

Last ned programmet

Foredragsholdere 2019

Konferansier Else Kåss Furuseth

Lukk

Konferansier Else Kåss Furuseth

Else Kåss Furuseth er en av Norges mest profilerte komikere.

Hun er kjent fra tv-programmer som Torsdag kveld fra Nydalen, Det er lov å være blid og Mandagsklubben.Else Kåss Furuseth står bak monologforestillingen Kondolerer, som hun har spilt på Torshovteatret, Amfiscenen og Hovedscenen på Nationaltheatret samt på turné over hele landet. I kveld er hun vår konferansier!

Kongefølelsen
Randi Skaug

Lukk

Kongefølelsen
Randi Skaug

Luftrommet, onsdag 6. mars, kl 09:00-10:00


Kongefølelsen handler om å stå trygt på beina sine og føle at ingen eller ingenting kan velte deg. Da føler du mestring og da er du sterk. Det er ikke bare godt å være sterk – det er nødvendig. Hverdagene møter oss med stadig nye utfordringer som det krever styrke å takle.

Én dag fikk hun spørsmålet: Hva gjør at du alltid «går til topps», mens en del av oss andre bare gir opp underveis? Hun ante ikke, men ble veldig nysgjerrig og gikk grundig til verks for å finne svaret. Det ble til ti konkrete tips til å finne kongefølelsen, hennes egen metode, som siden ble til et yndet foredrag og deretter en bok som har inspirert og hjulpet mange til å finne kongefølelsen i eget liv.

Det har ikke alltid vært enkelt, og hun gir mye av seg selv. Det blir stille i salen når Randi tar oss med fra topp til bunn og til topps igjen. Og så bærer det utfor på nytt. Hun har lært «the hard way», av egne feil og av å utsette seg for store utfordringer. Nøkkelord: arbeidsglede, gjennomføringsevne, tro og vilje, daglig forbedring gjennom egenevaluering.

Ingen glemmer et foredrag med Randi. Foredraget både morer og beveger. Det er lærerikt og nyttig – både på jobb og privat. Men viktigst av alt, de har fått ei verktøykasse med enkle mentale redskaper som virker. Og ingen har misforstått budskapet: Det er DU, som har ansvaret for å stå opp, uthvilt og engasjert, om morran.

Hvordan lykkes vi med teknologien?
Torgeir Waterhouse, IKT Norge

Lukk

Hvordan lykkes vi med teknologien?
Torgeir Waterhouse, IKT Norge

Plenumssesjon i Luftrommet, tirsdag 5. mars 09.45 – 10.45


Torgeir Waterhouse har en sentral rolle i den norske debatten om IT- politiske spørsmål, hvor han ofte er å se i det offentlige ordskiftet. Han har tidligere jobbet hos Forbrukerrådet, men jobber nå med IT-utfordringer fra bransjens ståsted. Waterhouse er også en ettertraktet foredragsholder og forfatter.

Waterhouse dekker emner som internettilgang, infrastruktur, frekvenser, overvåking og rettshåndhevelse, opphavsrett, personvern, digitalisering, forbrukerrelaterte saker, spill og spillingifisering, tingenes internett, smarte byer, smarte hjem, internettstyring, digital kompetanse.

I tillegg til sin rolle som representant for IT-bransjen har han også blitt bedt om å ta stillinger i regjeringsutvalg om emner som digital verdiskaping, opphavsrett, lovlig avlytting, online gambling etc. Han har flere styre- og rådgivende stillinger for organisasjoner og selskaper i internett-sfæren, som Norsk IPv6 Forum, Det norske registeret for domenenavn, Norwegian Safer Internet Project, Høgskolen i Østfold, Fakultet for datavitenskap, The Great Norwegian Encyclopedia, Norsk Digitalforum med mer.

Waterhouse er også en av grunnleggerne av den svært vellykkede norske bevegelsen Lær Kidsa Koding, hvis mål er å undervise barn i Norge å kode, både i skolen og gjennom private kodeklubber.

Digitalisering og Den fjerde industrielle revolusjonen – hvordan ny teknologi utfordrer tradisjonelle forretningmodeller og markedsposisjoner
Silvija Seres

Lukk

Digitalisering og Den fjerde industrielle revolusjonen – hvordan ny teknologi utfordrer tradisjonelle forretningmodeller og markedsposisjoner
Silvija Seres

Luftrommet, onsdag 6. mars, kl 13:45-15:00


Silvija Seres er matematiker og aktiv investor i flere teknologibedrifter gjennom sitt eget investeringsselskap, TechnoRocks, i tillegg er hun styremedlem i store selskaper som Oslo Børs, Nordea og NRK. Hun har tidligere forsket på algoritmeoptimalisering ved Oxford, og jobbet med forretningsutvikling for Alta Vista, Microsoft og Fast Search & Transfer.


Digitalisering og Den fjerde industrielle revolusjonen – hvordan ny teknologi utfordrer tradisjonelle forretningmodeller og markedsposisjoner
Den fjerde industrielle revolusjonen endrer ikke bare forretningsmodeller og markedsposisjoner, den endrer hvordan vi jobber og hvordan vi lærer, og hvordan vi er. Arbeidslivet vil endres på tvers av tre områder: økt effektivisering, nye forretningsmodeller, og ny politikk. Vi ser på hva som skjer i denne store teknologidrevne omveltningen av alle næringer og samfunn, og hvordan vi kan best tilpasse oss og drive denne endringsreisen på en konstruktiv måte.
Med bakgrunn som matematiker, gründer og teknologiinvestor tolker hun mekanismene bak de store endringene vi opplever. Hun mener vi står foran et industrielt paradigmeskifte, som skaper både muligheter og utfordringer, men er oppgitt over at mange fortsatt prioriterer gamle strategier.

ITIL4 and human transformation
Barclay Rae

Lukk

ITIL4 and human transformation
Barclay Rae

Tirsdag 5. mars, kl 11:20-12:00 i Luftrommet


ITIL4 and human transformation

ITIL4 is based around a value stream model and includes ‘guiding principles’ and new and refreshed ‘practices’. ITIL4 provides a clear path to move existing best practice models into new agile and customer experience-driven ways of working. This session provides insight and guidance on the key concepts of ITIL4, in the context of current trends and changes in our industry. This includes, automation, robots, AI and the wide range of new frameworks methodologies and models. Questions include: How can ITIL4 help to take the industry forward? What is new in the ITIL4 approach and how does this relate to existing ITIL knowledge? The presenter is a member of the ITIL4 Lead Architect team.


Barclay Rae

Barclay is an experienced ITSM consultant, analyst and writer. He has worked on approximately 700 ITSM projects over the last 25 years, and also writes blogs, research and papers on ITSM topics for a variety of industry organisations and vendors.
He has also worked for a number of ITSM organisations, and he delivers strategic ITSM consultancy, as well as media analyst services to the ITSM industry.
He is an ITIL4 Lead Architect and a co-architect of the ITIL Practitioner scheme with Axelos. In addition, he is a co-author of the SDI SDC certification standards and a participant in the current ISO/IEC 20000 revision.
Barclay is an associate of SDI – as a consultant and auditor – and a member of the SDI Strategic Advisory Board.
He is a Director of EssentialSM and itSMF UK, of which he was CEO from 2015 – 2018. Barclay also is a partner in A2V Services, which develops new start-up businesses. He is also non-executive director for several companies.
Barclay is also a regular speaker at industry conferences and events, in the UK and globally, including, SITS, SDI, itSMF, Pink Elephant, SMW, UCISA and others.
Barclay was named in the HDI top 25 Thought Leaders in Technical Support and Service Management, 2017 and 2018, and ‘ITSM Contributor of the year’ in 2014 at the SITS show.
Barclay also created ‘ITSMGoodness’ – a set of practical steps and guidelines – simple practical and proven tips and tools – for successful ITSM. Visit www.barclayrae.com for details, follow Barclay on Twitter

Det finnes ikke noe «jeg» uten «vi»
Hanne Eggen Røislien, Seniorrådgiver i det norske Cyberforsvaret

Lukk

Det finnes ikke noe «jeg» uten «vi»
Hanne Eggen Røislien, Seniorrådgiver i det norske Cyberforsvaret

Plenum i Luftrommet, tirsdag 5. mars kl 10:45-11:30


Hanne Eggen Røislien
• Seniorrådgiver i det norske Cyberforsvaret
Spesialfelt; Organisasjonsendring og endringskultur
• Seniorforsker på menneskelig adferd i ekstremsituasjoner
• Jobbet og bodd i krigssoner i en årrekke, ofte eneste kvinne i teamet
• Foreleser i Pentagon, den amerikanske sjøkrigsskolen – og verden rundt
• Forfatter og skribent


Det finnes ikke noe «jeg» uten «vi»
Hva vi tåler og hvordan vi har det med det vi står i er avhengig av hvilket perspektiv vi har. Jo mindre perspektiv, jo større blir selv de minste ting. Utrygghet og mangel på forutsigbarhet er belastende for oss mennesker å stå i. Å begynne med endring når utfordringene er der er for sent!
Man må skape og pleie en organisasjonskultur som er fleksibel og positiv.
Det finnes ikke noe «jeg» uten «vi» og ikke noe «vi» uten «de andre». Hvor trekkes grensene? Hva er våre særtrekk? Dette har altfor mange ledere et ALTFOR svakt forhold til. Det kommer floskler og strategier, men ikke «ektefølte» utsagn som ligger under huden på folk. Dette må jobbes inn! Og det har jeg jobbet mye med.

Trygghet kommer ikke av at vi vet hvordan alt er. Trygghet kommer av å mestre omgivelsene våre. Og mestring – det kommer av å prøve, feile, prøve igjen. Og så få til. Justere seg etter behovene. Og vite hvem man er.

Det er ufattelig hvor sterke vi mennesker er, hvor mye vi kan tåle, så lenge det oppleves som meningsfullt. Men hvordan skaper vi mening?
Vi må ta innover oss at det å få livet snudd på hodet, kan lede til fantastiske ting!

Alle kan kopiere en bedrifts strategi, men ingen kan i realiteten kopiere kulturen.

«Hanne engasjerer og berører sine lyttere. Med sin ærlige måte å formidle sitt budskap på, helt uten filter, evner hun å få folk til å tenke nytt i fastlåste situasjoner. Hun byr på seg selv og gjennom å dele sin spennende og rike livshistorie utfordrer hun oss til å heve blikket»

Workshop: Hva ITIL Change Management bør vite om DevOps
Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Lukk

Workshop: Hva ITIL Change Management bør vite om DevOps
Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Flight 1, mandag 4. mars, kl 14:00-16:00


Signe-Marie Hernes Bjerke, Teambyggerne

Signe-Marie startet Teambyggerne i 2017. Etter 16 år som konsulent og kursholder i Det Norske Veritas (DNV GL), er hun ekspert innen en rekke best practice rammeverk og metoder brukt i arbeidslivet. Hun er blant annet ITIL expert, Lean Six Sigma Black Belt, og sertifisert i InfoSec, Prince 2, SCRUM og DevOps. Likevel er det ikke rammeverkene hun brenner for, men menneskene som skal bruke dem.

Signe-Marie er profesjonell fasilitator, pedagog og kursleder, og har en egen evne til å forklare kompliserte ting på en enkel måte. I tillegg har hun coachutdanning fra Coach Team – House of Leadership. Nå har hun startet Teambyggerne for å hjelpe virksomheter å bygge team der individene trives og føler mestring for både for kommunikasjon, samarbeid og arbeidsmetoder. Hun er også kursinstruktør hos Glasspaper for blant annet ITIL og DevOps.
Signe-Marie var med å starte opp itSMF Norge i 2003, og har vært leder av programkomite i mer enn 10 år, og styreleder i to. I 2014 ble hun æresmedlem, og hun har et stort hjerte for organisasjonen. Hun har også et stort engasjement på internasjonalt nivå, og var bant annet med å utvikle internasjonale eksamensoppgaver.

Følg Signe-Marie Hernes Bjerke på LinkedIn

Teambyggerne


Hva ITIL Change Management bør vite om DevOps

Virksomheter er avhengige av sine IT-tjenester, og den underliggende infrastruktur kan være kompleks. ITIL Change Management er en gatekeeper for produksjonsmiljøet, for å unngå at endringer fører til problemer. Og selv om alle forholdsregler er tatt, legger vi produksjonssettinger til tidspunkt der brukerne blir minst mulig berørt. Sunn fornuft, ikke sant? Vi vet av erfaring at endringer kan føre til nedetid.

Så kommer DevOps….
I dag gjennomfører selvstendige DevOps-team hundrevis av produksjonssettinger hver eneste dag, ja de beste har hundrevis i timen. Hvordan er dette mulig?

Stadig flere virksomheter er i ferd med å starte sin egen DevOps-reise. En omstilling til DevOps skjer ikke over natten, og i de fleste virksomheter vil DevOps leve side om side med mer tradisjonell IT en lang stund.

Hva skal til for at dette skal gå bra?
Jeg tror den viktigste suksessfaktoren er at både ledere og ansatte i IT-organisasjonen får grunnleggende opplæring i hva DevOps egentlig er. Og hvordan ny teknologi og nye måter å gjøre ting på rokker ved etablerte sannheter vi er vant til fra «tradisjonell IT».

Denne workshopen er ikke bare for Change Managere, men for alle som jobber i en tradisjonell IT-organisasjon. Hva trenger dere å vite om DevOps? Hva lurer dere på?

Jeg tar utgangspunkt i følgende agenda, men tilpasser innholdet ut fra hvem som kommer:
1) Hva er DevOps og hvilket tankegods bygger det på?
2) Hva er DevOps sine grunnleggende prinsipper og metoder?
3) Hva må på plass i en DevOps-organisasjon for at Change Manager skal få ro?

Vi vil også se litt på hvordan ITIL versjon 4 tar inn over seg «den nye måten» å tenke på.

Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems
Kristian Spilhaug og Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Lukk

Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems
Kristian Spilhaug og Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Flight 5, mandag 4. mars, kl 14:00-18:30


Kristian Spilhaug, Sopra Steria

Kristian er leder av kursavdelingen i Sopra Steria, og jobber også som instruktør og konsulent. Han er smittende engasjert, entusiastisk og opptatt av å stadig utvikle seg selv og andre videre. Kristian har levert kurs for over 1100 deltakere, og sier at han alltid lærer noe nytt i møtet med andre.

Ole-Vidar Christensen, Sopra Steria

Ole-Vidar Christensen har snart 20 års erfaring innen IT Service Management området med etablering/implementering av prosesser iht ITIL-rammeverket, analyser og forbedringer i ulike organisasjoner. Ole-Vidar er en etterspurt foredragsholder og kursinstruktør. Han har en stor lidenskap for simuleringer og har blant annet gjennomført Apollo13-simulering for nesten 1500 deltakere, med veldig gode tilbakemeldinger på sin evne til å formidle kunnskap.
Ole-Vidar har vært nestleder i itSMF Norge (IT Service Management Forum) fra 2003 til 2012, 2 års erfaring fra det Internasjonale styret for itSMF med fokus på samhandling mellom ulike land og kulturer, og han er fortsatt engasjert omkring våre konferanser.


Workshop/ simulering: SOLVE – effektiv håndtering av Inidents og Problems

SOLVE – systematisk hendelses- og problemløsning.
I en verden der teknologien og IT-systemene blir stadig mer komplekse er det ikke lenger den tekniske kompetansen som er den viktigste, men evnen til å løse kompliserte, tekniske hendelser og problemer på en rask, sikker og systematisk måte.

SOLVE er en simuleringsbasert opplæring i strukturert og systematisk hendelses- og problemløsning. Med et minimum av teori vil deltakerne lære en universell, strukturert tilnærming til problemløsning, og deretter få mulighet til å øve denne gjennom engasjerende og lettfattelige digitale scenarier. Verdien er umiddelbar – deltakerne vil kunne benytte metoden i sin daglige rutine fra første arbeidsdag etter opplæringen. Simuleringen er egnet for ledere og ansatte som er involvert i håndtering, feilsøking og løsning av tekniske hendelser og problemer.

Forutsetninger: Ingen. Simuleringen krever tilgang til PC. Selve simuleringen er på engelsk, instruktøren snakker norsk.

Workshop: Business agility through high performance teams – a gaming session!
Brendan Martin, A-circle AS

Lukk

Workshop: Business agility through high performance teams – a gaming session!
Brendan Martin, A-circle AS

Workshop Mandag 4. mars, kl 16.30-18.30


Workshop: Business agility through high performance teams – a gaming session!


Brendan Martin, A-circle AS

Brendan boosts performances of people, athletes, teams, artists, teenagers(!) and businesses all across the world. This includes work with Kanban, Managing Benefits, Agile, ITIL, Mental training, MoP/MSP/P2, Communication training,
Olympic athletes, Listening, Failing and Crushing your comfort zones.

Follow Brendan Martin on Instagram
Read more about Brendan Martin

Workshop: Digital Innovasjon – Forretning og IT smartere sammen, Marianne Selle, Direktør for Digital Transfomasjon

Lukk

Workshop: Digital Innovasjon – Forretning og IT smartere sammen, Marianne Selle, Direktør for Digital Transfomasjon

Flight 3, mandag 4. mars, kl 14:00-16:00


Marianne Selle, Direktør for Digital Transfomasjon

Marianne Selle er Digital Transformation Officer i Sopra Steria Skandinavia, og leder av innovasjonshuben Sopra Steria NEXT.
Marianne representerer gjennom NEXT innovasjonskapasiteten til Norges største tverrfaglige IT-kompetansemiljø. NEXT leverer innovasjon gjennom hele prosessen fra ide, til gjennomføring og til stabilisering.
Marianne Selle har mer enn 20 års erfaring fra IT-konsulentbransjen og har jobbet innen teknologi, ledelse og leveranseoppfølging. Hun er en pådriver for å sette opp digitale prosjekter som jobber etter design thinking-prinsipper med verdiskaping i fokus.

Marianne Selle på LinkedIn


Digital Innovasjon – Forretning og IT smartere sammen

Workshopen blir en trening i å sette gode mål for et team eller prosjekt.
Ofte ser vi at tverrfaglige team har medlemmer med ulik agenda og ulik forståelse av hva som er suksess for jobben som skal gjøres. Hvis vi skal jobbe smartere sammen, fordrer det faktisk at vi jobber mot det samme målet.
Workshopen vil derfor ta oss igjennom hva er gode mål, hvordan finner vi dem og hvordan følger vi opp på dem.

Marie Moe, forskningsleder, SINTEF
IKT-sikkerhet i alle ledd – Organisering og regulering av nasjonal IKT sikkerhet

Lukk

Marie Moe, forskningsleder, SINTEF
IKT-sikkerhet i alle ledd – Organisering og regulering av nasjonal IKT sikkerhet

Tirsdag 5. mars kl 13:50-14:30


Marie Moe, forskningsleder ved SINTEF, var et av medlemmene i IKT-sikkerhetsutvalget. Marie Moe har en mastergrad i matematikk/kryptografi, samt en doktorgrad i informasjonssikkerhet. Marie har erfaring som seksjonsleder ved NSM NorCERT, hvor hun jobbet med håndtering av angrep mot nasjonal kritisk infrastruktur. Hun jobber i dag som forskningsleder for faggruppen for informasjonssikkerhet ved SINTEF Digital, og underviser ved NTNU.


IKT-sikkerhet i alle ledd – Organisering og regulering av nasjonal IKT sikkerhet

IKT-sikkerhetsutvalget fikk som oppdrag å vurdere hvorvidt det eksisterende regelverket på IKT-sikkerhetsområdet er godt nok, og om dette ivaretar de nye digitale samfunnsutfordringene. I sin utredning som ble publisert i desember 2018 anbefalte utvalget blant annet at det etableres en ny lov om IKT-sikkerhet for samfunnskritiske virksomheter og offentlig forvaltning.

Nytt folkeregister – nye muligheter for Norge
Margrethe Myrstad Bedregal og Viveca Liodden, Skatteetaten

Lukk

Nytt folkeregister – nye muligheter for Norge
Margrethe Myrstad Bedregal og Viveca Liodden, Skatteetaten

Luftrommet 3, Tirsdag 5. mars kl 14:40-15:20


Nytt folkeregister – nye muligheter for Norge

Sanntidsopplysninger, kontinuerlig gevinstrealisering, syntetisk testbefolkning og tverretatlige testdata.
Nytt folkeregister gir sanntidsoppdatering av flere og sikrere folkeregisteropplysninger. Det muliggjør store gevinster for samfunnet.
Når Norge i 2020 får nytt folkeregister, får vi et register som leverer umiddelbare oppdateringer gjennom elektronisk innmelding, automatisk saksbehandling og automatisk varsling om endringer. Registeret blir oppdatert på sekunder og minutter, ikke dager, uker eller måneder, som vi ser tilfeller av i dag, noe som muliggjør bedre tjenester fra det offentlige.


Margrethe Myrstad Bedregal, Skatteetaten

Margrethe er ansatt i testsenteret i Skatteetaten og er testleder i modernisering av folkeregisteret. Margrethe har har jobbet med test siden 2004, og ble ansatt i Skatteetaten i 2009. I de senere årene har hun fokusert på testledelse, og fulgt opp eksterne som skal teste mot løsninger som er utviklet av Skatteetaten. Dette har gitt et godt innblikk i hvor viktig det er å ha gode og oppdaterte testdata. Erfaringene tar hun med seg inn i arbeidet med å etablere en syntetisk testbefolkning fra Folkeregisteret. Hun deltar i en tverretatlig arbeidsgruppe som samarbeider om å etablere syntetiske testdata til bruk på tvers i offentlig sektor, Test-Norge.

Viveca Liodden, Skatteetaten

Viveca Liodden har mange års erfaring som prosjektleder både fra privat og offentlig sektor. Hun har tidligere bakgrunn fra konsulentbransjen, som både selger, prosjektleder og avdelingsleder i SopraSteria og har de seneste 6 årene jobbet som prosjektleder i Skatteeaten. Her har hun blant annet ledet EDAG-prosjektet (etablering av felles innrapportering om lønn med mer fra arbeidsgivere, «a-ordningen») som ble vinner av Difi’s Digitaliseringspris i 2015. Hun har de seneste 3 årene jobbet med modernisering av Folkeregisteret.

Data-dreven Innovasjon – Hva dataene prøver å fortelle deg
Rune Larsen, Acando

Lukk

Data-dreven Innovasjon – Hva dataene prøver å fortelle deg
Rune Larsen, Acando

Luftrommet 2, tirsdag 5. mars, kl 13:00-13:40


Rune Larsen, Acando

Rune Larsen har holdt foredrag i inn- og utland om muligheter med nye teknologier. Han er leder for Acando-gruppen sin Industri 4.0 satsning.


Data-dreven Innovasjon – Hva dataene prøver å fortelle deg

Hva gjør dataene dine for deg i dag, og hva kunne de gjort for deg? Hva kan data fortelle deg som du ikke visste fra før? Hva er kjernen i datadrevet innovasjon og hva må du vite for å drive dette i din organisasjon?

Har du ansvar for et system, en prosess eller en avdeling kan du spørre deg; Er du en «as is» IT-leder eller er du blant de som utfordrer? Rune Larsen har sjekklisten som gir deg svaret, og den vil han gjerne dele.
Hvor moden er din organisasjon innen innovasjon. Rune gir deg spørsmålene du bør stille deg for å måle innovasjonsmodenhet.
Rune tar med statusen på hvordan vi ligger an i Norge, og i tillegg inspirerer han med konkrete kunde-caser fra kjente norske bedrifter.
Rune påpeker også viktigheten av å tenke på tjenester man bygger i en livsløpskontekst, og understreker viktigheten av å ta med de som skal forvalte løsningen tidlig.

Passer godt for: IT-ledere, ledere, systemeiere, prosesseiere og alle som er opptatt av innovasjon og nye muligheter.

Posten og Brings chatbot – fra idé til suksess
Nora Steinvik og Ann-Beth Olsen, Posten og Bring kundeservice

Lukk

Posten og Brings chatbot – fra idé til suksess
Nora Steinvik og Ann-Beth Olsen, Posten og Bring kundeservice

Tirsdag 5. mars kl 13.00 – 13.40


Nora Steinvik er utdannet siviløkonom og kom fra telekombransjen til Posten i 2002. Hun har ledet Posten og Bring kundeservice i snart 10 år, og har gjennomført store endringer i disse årene. Nora er opptatt av å gi kundene den beste kundeservicen gjennom å utvikle effektive og gode løsninger. Hun var prosjekteier og pådriver for implementering av Postens chatbot.

Ann-Beth Olsen er fagansvarlig for kompetanse og verktøy i Posten og Bring kundeservice. Hun har lang erfaring i ledelse og implementering av IT-systemer i Posten. Ann-Beth er også forretningsmessig eier av Salesforce Service Cloud og kontaktpunkt for de fleste verktøyene i kundeservice. Hun var prosjektleder i forbindelse med anskaffelse og implementering av Postens chatbot.


Posten og Brings chatbot – fra idé til suksess

Postens chatbot ble lansert den 15.november og har vært en suksess fra første dag. Implementering av ny teknologi som RPA og chatbot får store konsekvenser for kundeservice, og en av de viktigste suksessfaktorene er ledelsens engasjement og involvering. I foredraget vil vi dele våre erfaringer med implementering av chatbot i Posten og Bring – fra idé til suksess. Kundene bruker chatboten mer enn vi hadde forventet og vi jobber kontinuerlig med forbedringer. Vi ønsker fortsatt å utvikle Chatboten for raskere og bedre kundeservice slik at det blir en enklere hverdag for alle våre kunder.

Politiet bryter ut fra etablerte rutiner
Einar Hjortaas, IKT-tjenesterådgiver og Erik Henna Hagen, politibetjent Politiet

Lukk

Politiet bryter ut fra etablerte rutiner
Einar Hjortaas, IKT-tjenesterådgiver og Erik Henna Hagen, politibetjent Politiet

Amfi, tirsdag 5. mars, kl 13:00-13:40


Einar Hjortaas, IKT-tjenesterådgiver

Einar er teknolog og har vært ansatt i Politidirektoratet siden 2015.

Erik Henna Hagen, politibetjent Politiet

Erik Henna Hagen er teknolog og politibetjent ved Stavanger politistasjon.


Politiet bryter ut fra etablerte rutiner

Politireformen stiller høyere krav til effektivitet, kvalitet og helhet til politiet. Foredraget belyser enkelte vesentlige forbedringer av politipatruljens tjenester til samfunnet og borgerne. Det reflekteres over erfaringene med å etablere fag-involvering og styring av de nasjonale IKT-løsningene.

Foredragets nivå: Basic

Innovasjon ved konsolidering
Henning Hønsvall og Johan Malmanger, Rema 1000

Lukk

Innovasjon ved konsolidering
Henning Hønsvall og Johan Malmanger, Rema 1000

Luftrommet 2, tirsdag 5. mars, kl 13:50-14:30


Henning Hønsvall, Arkitektur og Digitaliseringssjef / CDO, REMA 1000

Ansvarlig for at REMA sine digitale plattformer møter interne og eksterne behov på kort og lang sikt. Han er opptatt av å engasjere de ulike forretningsområdene for å få gode leveranser fra REMA sine IT leverandører. Jobber aktivt på tvers av verdikjeden med teknologi og effektivisering slik at REMA sin digitaliseringsreise går så smidig som mulig.

Johan Malmanger, Senior Manager, Sopra Steria

Johan Malmanger er Senior Manager i Sopra Steria. Til daglig hjelper han bedrifter avdekke nye mulighetsområder. Han er opptatt av krysningspunktet mellom teknologi og mennesker og at prosjekter og prosesser bør sette brukerne i sentrum.


Innovasjon ved konsolidering

En digital plattform som samler brukere, informasjon og prosesser på samme sted, kan åpne for helt nye tjenester og muligheter. Mange synes imidlertid det er utfordrende å skape momentum på sin plattform. Vi deler historier fra REMA 1000 om hvordan elementer fra Lean, brukersentrisk design og smidig utvikling sto sentralt i å skape en kritisk masse av engasjerte brukere i ServiceNow.

Konkrete eksempler på hvordan REMA 1000 nå benytter plattformen til å skape nye opplevelser, automatisere, bryte ned siloer og ha kontroll.

Reisen mot å bli en profesjonell kunde
Kristine Steinsvik, leverandøransvarlig og Ragnhild Mellem Arnesen, Helse Nord IKT

Lukk

Reisen mot å bli en profesjonell kunde
Kristine Steinsvik, leverandøransvarlig og Ragnhild Mellem Arnesen, Helse Nord IKT

Luftrommet 3, tirsdag 5. mars, kl 13:00-13:40


Kristine Steinsvik, Leverandøransvarlig, Helse Nord IKT

Kristine Steinsvik er jurist med kommunikasjonsbakgrunn. Hun er leverandøransvarlig i Helse Nord IKT og jobber for at avtalene skal gi verdi til bedriften.

Kristine Steinsvik på LindedIn

Ragnhild Mellem Arnesen, Helse Nord IKT

Ragnhild Mellem Arnesen er prosessrådgiver og configuration manager i Helse Nord IKT. Jobber med kontinuerlig forbedring av alle prosesser og verktøy samt oppfølging av CMDB og konfigurasjonsstyring.

Ragnhild Mellem Arnesen på LinkedIn


Reisen mot å bli en profesjonell kunde

Helse Nord IKT leverer ca. 1350 tjenester og samhandler med ca. 150 leverandører. I dette foredraget forteller de som hvordan Helse Nord IKT følger opp leverandørkontakter for å få mest mulig verdi av kontraktene. De har etablert Supplier Management som prosess med tydelige roller og ansvar og verktøystøtte. Prosessen påser at kontrakter med leverandører ikke blir et «dødt» dokument i et arkivsystem.

Foredragets nivå: Basic

Digitale pasientforløp i OUS – om samspill, makt og kontinuerlig endring
Kaia Spilhaug Torkildsen og Kim Fangen, Oslo Universitetssykehus HF

Lukk

Digitale pasientforløp i OUS – om samspill, makt og kontinuerlig endring
Kaia Spilhaug Torkildsen og Kim Fangen, Oslo Universitetssykehus HF

Luftrommet 2, tirsdag 5. mars, kl 14:40-15:20


Kaia Spilhaug Torkildsen, Oslo Universitetssykehus HF

Utdannet kommunikasjonsrådgiver, spesialrådgiver ved IKT-avdelingen og prosjektleder for Digitale pasientforløp i OUS.

Kim Fangen, Oslo Universitetssykehus HF

Nestleder i brukerutvalget ved Oslo universitetssykehus HF (OUS), brukerkonsulent i 30 % stilling ved Sørlandet sykehus sine brukerstyrte poliklinikker. Leder for pasientorganisasjonen Nye+.


Digitale pasientforløp i OUS – om samspill, makt og kontinuerlig endring

Prosjektet Digitale pasientforløp i OUS har en målsetning om å utvikle et fulldigitalt pasientforløp for en pasientgruppe, prøve det ut i en pilot og deretter komme opp med en plan for å kunne bredde tilbudet til andre brukergrupper i sykehuset. Dette er et endringsprosjekt. Først og fremst for helsepersonellet, men også for pasientene, som vil bli ansvarliggjort for sin egen helse og behandling i mye større grad enn i dag. Et digitalt pasientforløp dreier seg ikke om å innføre et nytt IT-system, men å bruke de løsningene som allerede finnes på nye måter. Erfaringene vi har gjort oss så langt, hvilke utfordringer vi ser og hvordan samspillet mellom de ulike aktørene som er – og har utviklet seg – er egentlig historien om en liten revolusjon.

Digital transformasjon – fra ildsjeler til felles prioriteringer
Sijamek Nuri – Senioringeniør og teamleder og André Roshan, Avdelingsingeniør og utvikler, Universitetet i Agder

Lukk

Digital transformasjon – fra ildsjeler til felles prioriteringer
Sijamek Nuri – Senioringeniør og teamleder og André Roshan, Avdelingsingeniør og utvikler, Universitetet i Agder

Luftrommet 3, tirsdag 5. mars, kl 13:50-14:30


Sijamek Nuri – Senioringeniør og teamleder, Universitetet i Agder

Master i informasjonssystemer fra UiA

Sertifisering i ITIL, Prince 2, MOP, SDI Service Desk Analyst og Service Desk Manager, TOGAF, LEAN, Prince 2 Agile, Kepner tregoe ++

Nærmere 20 år erfaring med prosjekt, prosess og serviceledelse samt innføring av ITIL prosesser. Erfaring med innføring og bruk av ITSM og ESM verktøy siden 2005.

Teamleder på IT-avdelingen ved UiA for følgende fagområder:

  • Brukerstøtte
  • Life Cycle Management – Innkjøp og logistikk av all IKT utstyr og Programvarer
  • Tjenesteutviklingsteam som har blant annet ansvaret for digitalisering av administrative tjenester, prosjekt, prosess og serviceledelse.

André Roshan Avdelingsingeniør og utvikler, Universitetet i Agder

Sertifisering i ITIL, Prince 2, SDI Service Desk Analyst, LEAN, Kepner tregoe ++

Erfaring med innføring og bruk av ITSM og ESM verktøy siden 2008.

Systemadministrator og Utvikler i ServiceNow


Digital transformasjon – fra ildsjeler til felles prioriteringer

Foredraget tar for seg UiA sin reise fra ITIL og ITSM til ESM og shared services, fra prosessutvikling til tjenesteutvikling og tjenestestyring, og fra ildsjeler og tilfeldige prosjekter til porteføljestyring og strategisk prioritering og valg av digitale prosjekter i administrasjonen.»

Nivå: Basic

Design og innovasjonsbuzz – hvordan er det relevant for service management?
Marianne Selle, Direktør for Digital Transfomasjon

Lukk

Design og innovasjonsbuzz – hvordan er det relevant for service management?
Marianne Selle, Direktør for Digital Transfomasjon

Luftrommet 1, tirsdag 5. mars, kl 14:40-15:20


Marianne Selle, Direktør for Digital Transfomasjon

Marianne Selle er Digital Transformation Officer i Sopra Steria Skandinavia, og leder av innovasjonshuben Sopra Steria NEXT.
Marianne representerer gjennom NEXT innovasjonskapasiteten til Norges største tverrfaglige IT-kompetansemiljø. NEXT leverer innovasjon gjennom hele prosessen fra ide, til gjennomføring og til stabilisering.
Marianne Selle har mer enn 20 års erfaring fra IT-konsulentbransjen og har jobbet innen teknologi, ledelse og leveranseoppfølging. Hun er en pådriver for å sette opp digitale prosjekter som jobber etter design thinking-prinsipper med verdiskaping i fokus.

Marianne Selle på LinkedIn


Design og innovasjonsbuzz – hvordan er det relevant for service management?

I moderne konseptutvikling der tjenestedesign og konseptutvikling er blitt veldig i vinden, er det lett å blir veldig opptatt av gule lapper og fristende pitcher. Behovet for å ha kontroll på plattformen er imidlertid ikke blitt mindre i en slik kontekst, snarere tvert imot. Hvordan kan vi bruke den kompetansen som ligger i infrastruktur-nære miljøer sammen med konseptutviklerne for å sikre reell verdiskaping.

Nivå: Basic

IoT-revolusjon av kontroll langs veien
Henning Harsem, avdelingsdirektør Statens vegvesen Vegdirektoratet

Lukk

IoT-revolusjon av kontroll langs veien
Henning Harsem, avdelingsdirektør Statens vegvesen Vegdirektoratet

Luftrommet 1, tirsdag 5. mars kl 13:50-14:30


Henning Harsem, avdelingsdirektør, Statens vegvesen Vegdirektoratet
Avdelingsdirektør tilsyn og kontroll, med fagansvar for utvikling og implementering av teknologiske løsninger for effektivisering.
Har erfaring fra teknologiutvikling med stor påvirkning på virksomheter og bransjer, og har løftet de over i en ny tidsregning.

Henning Harsem på LinkedIn


IoT-revolusjon av kontroll langs veien
Statens vegvesen har satt som målsetning å effektivisere kontrollarbeidet langs veg, slik at ingen stoppes uten feil og mangler. Dette krever gode planer, godt samarbeid og fokus på medvirkning fra alle til rett tid.

Nå kommer en revolusjon i kontrollvirksomheten til Statens vegvesen. Vil du vite hvordan?

Nivå: Basic

Norges første skinnegående robot?, Håkon Andreassen,teamleder karrieresenteret Trøndelag Fylkeskommune – seksjon utdanning

Lukk

Norges første skinnegående robot?, Håkon Andreassen,teamleder karrieresenteret Trøndelag Fylkeskommune – seksjon utdanning

Luftrommet 3, onsdag 6. mars, kl 11:20-12:00


Håkon Andreassen, teamleder karrieresenteret, Trøndelag Fylkeskommune – seksjon utdanning

Håkon Andreassen på LinkedIn


Norges første skinnegående robot

Hvordan få kjærligheten til å blomstre mellom forretning og IT?
En organisator, to studentgrupper, 16 uker, begrenset budsjett, stort fagmiljø å spille på, mye kaffe, litt frustrasjon, kinautstyr, transmisjonsproblemer, koding, GPS, nattarbeid…….resultat: Norges første skinnegående robot.

Nivå: Basic

På veg inn i fremtiden med IKT-porteføljer i Statens Vegvesen
Benny Andreassen, Seksjonssjef IKT, Statens Vegvesen og Per Ivar Lillebråten, Forvaltningsleder, Experis Ciber AS

Lukk

På veg inn i fremtiden med IKT-porteføljer i Statens Vegvesen
Benny Andreassen, Seksjonssjef IKT, Statens Vegvesen og Per Ivar Lillebråten, Forvaltningsleder, Experis Ciber AS

Luftrommet 2, onsdag 6. mars, kl 10:30-11:10


Benny Andreassen, Seksjonssjef IKT, Statens Vegvesen

Benny er seksjonsledere IKT og leder forvaltningskontoret for trafikant og kjøretøyområdet. Han har mer enn 30 års ledererfaring i IT bransjen.
Benny har ledet store utviklingsprosjekter i offentlig sektor samt ledet forvaltningsmiljøer innen helse (e-resept), skatt og kommunesektoren.
Benny er en erfaren kurs- og foredragsholder

Per Ivar Lillebråten, Forvaltningsleder, Experis Ciber AS

Per Ivar er forvaltningsleder hos Experis Ciber og har bistått til at denne delen av virksomheten har vokst kraftig de siste årene. Han har lang erfaring som ITSM og IT Governance rådgiver og har benyttet både ITIL og Cobit som rammeverk for forvaltningstjenestene som leveres. Per Ivar er sertifisert ITIL expert, CGEIT, CRISC og har holdt en rekke ITIL og Cobit kurs.


På veg inn i fremtiden med IKT-porteføljer i Statens Vegvesen

Statens Vegvesen har tatt store grep når det gjelder forvaltning (vedlikehold og videreutvikling) av mange av sine fagsystemer. Noe av det viktigste har vært å samle flere systemer i porteføljer og konkurranseutsette forvaltning av hele porteføljer. Samhandling med fagsiden og Leverandør (Experis Ciber) er helt sentral. Dere vil få innblikk i gjennom hvilke grep som er gjort, gevinster som er realisert, hvordan man har forbedret organisering og prosesser, erfaringer og hvordan det jobbes med kontinuerlig forbedring.

Nivå: Intermediate

 

Kunstig intelligens og informasjonssikkerhet – hvem kontrollerer robotene?
Lillian Røstad, Consulting Director – Head of Cyber Security Advisory, Sopra Steria

Lukk

Kunstig intelligens og informasjonssikkerhet – hvem kontrollerer robotene?
Lillian Røstad, Consulting Director – Head of Cyber Security Advisory, Sopra Steria

Luftrommet 1, onsdag 6. mars, kl 11:20-12:00


Lillian Røstad, Consulting Director – Head of Cyber Security Advisory, Sopra Steria

PhD Lillian Røstad er avdelingsleder for informasjonssikkerhet i Sopra Steria, og ansvarlig for oppbyggingen av Sopra Steria sine tjenester innen Cyber Security i Skandinavia.
Lillian er i tillegg til jobben i Sopra Steria styreleder for Norsk Informasjonssikkerhetsforum (ISF) en rolle hun har hatt siden 2014. Lillian har en bijobb som førsteamanuensis II ved universitetet i Oslo der hun er ansvarlig for og underviser faget «Securiy by Design». Lillian er også medlem av det regjeringsoppnevnte IKT-sikkerhetsutvalget som skal se på regelverk og organisering innenfor IKT-sikkerhet. Utvalget skal levere sin innstilling innen 1. desember 2018. Lillian er en sikkerhetsentusiast, og ikke minst en sikkerhetsevangelist, som er genuint opptatt av faget og å formidle det på en måte som alle forstår.


Kunstig intelligens og informasjonssikkerhet – hvem kontrollerer robotene?

AI, kunstig intelligens, maskinlæring, deep learning, automatisering, roboter – teknologi som i mange år har vært en del av et mulig fremtidsbilde er nå her og klar til å tas i bruk. Men, med dette kommer også en rekke nye sikkerhetsproblemstillinger. Når vi lar maskinene ta beslutninger for oss – hvem eller hvordan kontrollere at maskinene gjør som vi ønsker? Og kan en maskin egentlig være objektiv? Eller vil maskiner som lærere av menneskelig adferd alltid ha med seg, og kanskje forsterke, subjektiviteten og forskjellsbehandlingen til menneskene? Hva med personvernet?
I dette foredraget ser vi på risiko forbundet med å ta i bruk kunstig intelligens. Vi ser også på hvilke nye sikkerhetstiltak denne teknologien gjør mulig.

Nivå: Basic

10 key things to know about ITIL4
Barclay Rae

Lukk

10 key things to know about ITIL4
Barclay Rae

Onsdag 6. mars, kl 11:20-12:00 i Luftrommet 2


Barclay Rae Barclay is an experienced ITSM consultant, analyst and writer. He has worked on approximately 700 ITSM projects over the last 25 years, and also writes blogs, research and papers on ITSM topics for a variety of industry organisations and vendors.
He has also worked for a number of ITSM organisations, and he delivers strategic ITSM consultancy, as well as media analyst services to the ITSM industry.
He is an ITIL4 Lead Architect and a co-architect of the ITIL Practitioner scheme with Axelos. In addition, he is a co-author of the SDI SDC certification standards and a participant in the current ISO/IEC 20000 revision.
Barclay is an associate of SDI – as a consultant and auditor – and a member of the SDI Strategic Advisory Board.
He is a Director of EssentialSM and itSMF UK, of which he was CEO from 2015 – 2018. Barclay also is a partner in A2V Services, which develops new start-up businesses. He is also non-executive director for several companies.
Barclay is also a regular speaker at industry conferences and events, in the UK and globally, including, SITS, SDI, itSMF, Pink Elephant, SMW, UCISA and others.
Barclay was named in the HDI top 25 Thought Leaders in Technical Support and Service Management, 2017 and 2018, and ‘ITSM Contributor of the year’ in 2014 at the SITS show.
Barclay also created ‘ITSMGoodness’ – a set of practical steps and guidelines – simple practical and proven tips and tools – for successful ITSM. Visit www.barclayrae.com for details, follow Barclay on Twitter

Omtrent alt «snudde over natten» i DNB IT. Hvordan etablerte vi Service Mgmt. på nytt?
Ingar Glenn Pedersen, Senior Vice President, DNB IT

Lukk

Omtrent alt «snudde over natten» i DNB IT. Hvordan etablerte vi Service Mgmt. på nytt?
Ingar Glenn Pedersen, Senior Vice President, DNB IT

Amfi, tirsdag 5. mars, kl 14:40-15:20


Ingar Glenn Pedersen, Senior Vice President, DNB IT
Foredragsholder er Ingar Glenn Pedersen. Han leder Service Management (SI/SIAM) og sitter i ledergruppen for IT drift og Banking Platform i DNB. Før det ledet han IT Sourcing i DNB, og var sentral i å etablere nye IT leverandører til DNB, samt sette opp de nye styringsmodellene. Før det var han leder av IT Rådgivningen i KPMG i 4 år. Dette innebefattet alt fra IT Strategi til IT Sourcing oppdrag. Hovedvekten var innenfor IT Sourcing. I tillegg har Ingar jobbet 4 år i Microsoft som rådgiver og i storkundeavdelingen, samt 4 år som hovedarkitekt IT infrastruktur i Telenor. Til sammen har Ingar arbeidet innenfor ulike IT områder i 18 år, og han er utdannet Sivilingeniør fra NTH innenfor Informatikk og Økonomi.

Ingar Glenn Pedersen på LinkedIn


Omtrent alt «snudde over natten» i DNB IT. Hvordan etablerte vi Service Mgmt. på nytt?
DNB skal bli mer en teknologibedrift enn en tradisjonell bank. Den nye strategien for DNB er lagt, og IT er en mer integrert del av DNB enn noen gang tidligere. Den tradisjonelle måten å arbeide på innenfor IT er over, og alt skal gå raskere og gi mer verdi enn tidligere. IT må finne nye måter å arbeide på, og en transformasjon av Norges største IT miljø er nødvendig. Alle må gå i seg selv, og IT porteføljen skal forvaltes og utvikles på nye måter. Dette utfordrer alle funksjoner i DNB IT, men mest av alt de som arbeider der. En ny kultur må på plass og det tradisjonelle tankesettet må tilpasses en ny hverdag. Da DNB er helt avhengig av IT partnere, må også dette grensesnittet gås opp. En ny teknologi strategi er besluttet og nye måter å kjøpe tjenester på er utarbeidet. Hvordan tilpasser DNB sin Service Mgmt. funksjon opp i alt dette, og hvordan bygger vi leverandørstyringen for fremtiden?. Dette foredraget vil handle om hvordan DNB IT skal jobbe fremover generelt, og hvordan Service Mgmt. funksjonen må defineres i den nye hverdagen spesielt. Sentrale stikkord er: Leverandørstyring i en agil verden, håndtering av leverandører både i en «onPrem» og Cloud leveransemodell, flerleverandørmodell som virker, og hvordan overleve i en desentralisert styringsmodell.

Nivå: Intermediate/ advanced

Tidligere politimann forteller en sann hackerhistorie fra Vestlandet
Olav Espedal, Corporate Security Manager og Dag Haaland, Jakob Hatteland Solutions AS

Lukk

Tidligere politimann forteller en sann hackerhistorie fra Vestlandet
Olav Espedal, Corporate Security Manager og Dag Haaland, Jakob Hatteland Solutions AS

Luftrommet 1, onsdag 6. mars kl 11:20-12:00


Olav Espedal, Corporate Security Manager og Dag Haaland, Jakob Hatteland Solutions AS
Olav Espedal er tidligere politimann med lang erfaring fra etterforskning av datakrimsaker. Han har jobbet ved datakrimavdelingen på Kripos og i Sør-Vest politidistrikt. Espedal jobber nå med informasjonssikkerhet i teknologikonsernet HATTELAND utenfor Haugesund som tilbyr høysikrede IT-løsninger.


Tidligere politimann forteller en sann hackerhistorie fra Vestlandet
En ung mann fra Vestlandet stjal informasjon fra en rekke datamaskiner ved å benytte «social engeneering» kombinert med tekniske kunnskaper. I foredraget får du vite hvordan dette var mulig, og om det egentlig er mulig å beskytte seg mot slikt.

Nivå: Basic

Ensuring Business Value & Alignment when you want to automate your value streams
Peter Ravnholt, Management Consultant, BusinessNow

Lukk

Ensuring Business Value & Alignment when you want to automate your value streams
Peter Ravnholt, Management Consultant, BusinessNow

Luftrommet 3, onsdag 6. mars kl 10:30-11:10


Ensuring Business Value & Alignment when you want to automate your value streams
In many organizations the management takes strategic decisions to streamline and automate deliveries, processes and tasks by implementing one or more tools.
These decisions and tools should be able to ensure automation as well as the expected value potential. However, the main trend is that business value and management’s strategic perspective is often forgotten when processes and automation initiatives are to be clarified, designed and implemented.
In this presentation concepts such as value proposition, design thinking, value streams, operating model and information flows are introduced to provide examples of how business value and strategic perspective are secured as a fundamental and continual prerequisite for the digital enterprise journey.
At the end of the presentation a real case example will demonstrate how common pitfalls has been avoided when automation of travel authorization was introduced in global Danish company.


Peter Ravnholt, Management Consultant, BusinessNow
Peter Ravnholt is a Partner and Service Management consultant at BusinessNow. For more than 15 years Peter has advised large companies in Australia and Denmark about the introduction to and automation of Service Management across corporate functional and hierarchical structures. Peter has been a contributor to the ITIL framework for the books «Introduction to the service lifecycle» and «Service Transition» and is known as a frequent speaker and trainer in service strategy, process development and digital transformation. Recently Peter joined with some of Europe’s leading experts in business and operating models to research and develop how automation initiatives can be aligned to business value and strategic initiatives to ensure benefit realization for the digital transformation of the enterprise. Peter are inspired from concepts and methods like Value Proposition Canvas, Business Model Generation, Operating Model Canvas, Design Thinking, Agile Development and DevOps.

Peter Rafnholt på LinkedIn

Generalforsamling i itSMF Norge (Åpen for alle)

Lukk

Generalforsamling i itSMF Norge (Åpen for alle)

Amfi, tirsdag 5. mars kl 17.15 – 18.00

Aperitiff i utstillingsområdet

Lukk

Aperitiff i utstillingsområdet

Utstillerområdet, tirsdag 5. mars 18.00 – 19.30

Festmiddag og underholdning

Lukk

Festmiddag og underholdning

Lunsj i utstillingsområdet

Lukk

Lunsj i utstillingsområdet

Utstillingsområdet, tirsdag 5. mars kl 11.30 – 13.00

Høydeblikk fra årets konferanse

Lukk

Høydeblikk fra årets konferanse

Plenumssesjon i Luftrommet, onsdag 6. mars kl 13.30 – 13.45

Lunsj i utstillingsområdet

Lukk

Lunsj i utstillingsområdet

Utstillingsområdet, onsdag 6. mars, kl 12:00-13:30

Premiering av konkurranser i utstillingsområdet

Lukk

Premiering av konkurranser i utstillingsområdet

Utstillingsområdet, onsdag 6. mars, kl 13:20-13:30

Kaffe/te, kaker i utstillingsområdet

Lukk

Kaffe/te, kaker i utstillingsområdet

Kaffe og kaker i utstillingsområdet

Lukk

Kaffe og kaker i utstillingsområdet

Program 2019

Påmelding 2019

Felter merket med * er obligatorisk

Ja takk, jeg melder meg på itSMF-konferansen. Send faktura til adressen under.

Merk at alle priser er eks. MVA. Jeg er klar over at påmelding er bindende. Klikk for å lese betingelsene

.

Krysser du av for å melde deg inn og delta til medlemspris registrerer vi deg som medlem i itSMF og faktura for medlemskap kommer separat.

OBS: Oppgi PO nummer dersom din bedrift krever dette

Programkomite

Om itSMF-konferansen

Hva er itSMF?

De fleste private og offentlige virksomheter legger IT Service Management til grunn for sine tjenesteleveranser. itSMF (IT Service Management Forum) er en internasjonal interesseorganisasjon for Service Management som fagfelt, med selvstyrte avdelinger i over 50 land. Formålet er å fremme god praksis innen styring av IT-tjenester, blant annet gjennom medlemsmøter og konferanser. itSMF-konferansen er blitt Skandinavias største møtested for IT Service Management, og har de siste årene samlet fra tre til fem hundre deltakere. Med sin musikalske røde tråd og sin unike atmosfære har den norske konferansen fått internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet. Andelen deltakere som kommer igjen år etter år er stor!

Hvem er konferansen for?

itSMF-konferansen er konferansen der IT-folk fra hele Norge kommer sammen og deler erfaring om hvordan en kan levere gode IT-tjenester. I 2019 er temaet «The Show Must Go On» – Fra teknologi til forretningsverdi. Til velkjente låter fra Queen vil vi dele erfaringer og kunnskap om samspillet mellom IT og virksomheten, og spille hverandre gode i løpet av to spennende dager.

Fagfeltet IT Service Management er stort og spennende, og i stadig utvikling. Vi legger opp til et program som setter fokus på hvordan IT kan bidra til økt verdi for virksomheten, og hvordan IT-avdelingen kan spille på lag med virksomhetsledelsen mot strategiske mål.

Konferansen vil inkludere foredrag og spor som vil gi verdi til de fleste som jobber med å levere IT-tjenester.

Når og hvor?

4.-6. mars 2019 på Clarion Hotel Oslo Airport.

Fra Oslo Lufthavn Gardermoen til hotellet:
Shuttlebuss S44 – rett utenfor ankomsthallen (8 minutter). Vi gjør oppmerksom på at bussen koster 70,- per vei/per person. Barn under 16 år går gratis.

Tog
Flytoget eller NSB til Oslo Lufthavn Gardermoen.

Buss
Nær- og fjerntrafikk til Oslo Lufthavn Gardermoen og Shuttlebuss 44 fra nedre plan på OSL. Se shuttlebuss-tidene her.

Taxi
Vi anbefaler Øvre Romerike Taxi. Turen koster ca. 295,- fra flyplassen. Du finner taxiholdeplass utenfor ankomsthallen.

Festmiddag

Festmiddag med underholdning er tirsdag 5. mars kl. 19:45. Antrekk: Pent. (Alternativt: Queen-inspirert)

Påmelding og avbestilling

Det er bindende påmelding. Er du forhindret fra å møte, kan en annen fra samme bedrift benytte din billett.

Sponsorer

itSMF-konferansen ville ikke vært mulig uten våre fantastiske sponsorer, utstillere og partnere. Møt dem på konferansen!
Vil din virksomhet være utstiller eller sponsor?

Hovedsponsor

Samarbeidspartner

Utstiller